mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 7 november 2007

Onsdag- fredag

På kurs i dagarna tre,
150 präster,diakoner, pedagoger och musiker
från Västerås stift
vi diskuterar
Barnens plats i församlingen
FREDAG: vilken grej
har i dag fått höra och träffa dessa underbara barn
och deras ledare Leif Lundgren.
hade oxå förmånen att lysna till
Britt-Louise Theglander
Att skapa lust och motivation att lära


En föreläsning om hur inlärning bör ske utifrån modern hjärnforskning. Vi behöver balans mellan teori och praktik – stimulera alla sinnen.

Ge eleverna förutsättningar till – Optimal inlärning


Människan med alla sina förmågor och tillgångar likväl som begränsningar skapar ett grundläggande fundament för all inlärningsprocesser. Traditionellt har inlärning baserat på tre huvudstrategier - pedagogik, metodik och psykologi. Dessa tre dimensioner av lärandet är naturligtvis fundamentala, men för att skapa en så optimal inlärningssituation som möjligt krävs också kunskap om den biologiska dimensionen av lärandet.

Dessutom har ett grundläggande utbildningssystem inte enbart ansvar för kunskapsöverföring utan också för individens utveckling av självförtroende, integritet och självrespekt. För att detta ska bli möjligt att uppnå måste hela individen respekteras. Undervisningen måste därför ses i ett holistiskt perspektiv där individens förmågor, teoretiska likväl som praktiska, tillskrivs samma dignitet och möts med likvärdig respekt.

Vetenskapliga forskningsresultat likväl som inspirerande och tankeväckande exempel direkt från egna erfarenheter tas upp. Britt-Louise lever som hon lär….. föreläsningen är alltså fylld med både fakta och skratt. Allt för att skapa den optimala inlärningen hos föreläsningsdeltagarna.

Hur schemat/skoldagen är utformad påverkar möjligheterna till inlärning samt minnets centrala funktion är andra saker som Britt-Louise tar upp.
Inlärning ur ett neurologiskt perspektiv
”Alla blivande och nu verksamma lärare borde få åtminstone grundläggande kunskaper i hur hjärnan fungerar och hur inlärningsprocessen går till. Medan till exempel idrottslärare lär sig en hel del om kroppen och dess muskler, och musikläraren läser om stämband och diafragma, får de lärare som ska jobba med barnens huvuden ingen utbildning i hur hjärnan fungerar.
(Britt-Louise Theglander i Lärarnas tidning)

Britt-Louise Theglander är utbildad både som lärare och läkare. Utifrån ett vetenskapligt perspektiv såsom läkare går hon in på de mekanismer som styr inlärningen, och vilka förutsättningar som ger våra elever störst möjlighet till god inlärning. Teori & praktik varvas. Lusten & glädjen ses som mycket viktiga instrument för inlärning. Britt-Louise har under många år fortbildat lärare i hur undervisningens former bör anpassas utifrån de vetenskapliga rön som dagens forskning har gjort om hur hjärnan lär in.

Viktiga moment i föreläsningen
· Vikten av balans mellan teori och praktik för att öka inlärningen
· Varför lusten och glädjen i inlärningssituationen är central för att skapa ny kunskap
· Organisationen av schemat påverkar inlärningen

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har varit på föreläsningar av Britt-Louise Theglander och är imponerad över hennes kunskaper! Håller med i allt. Det är skrämmande hur vi behandlar eleverna mga alla dessa teoretiska ämnen. Utslagningen av elever börjar redan i lågstadiet pga att hjärnan inte är tillräckligt mogen för det teoretiska.