mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 25 februari 2009

ASKONSDAG

jag mår SKIT vet inte va felet är men jag har ont i bröstet och är så himla trött
men skit i de för i dag är de ASKONSDAGEN och vi skall baka nattvardsbröd med konfirmanderna

½l rågsikt
1 tsk bakpulver/bikarbonat
1 tsk salt
2½ dl filmjölk
½ dl sirap

rör ihop och baka ut till en rulle
dela rullen i 10 delar
kavla med kruskavel ut till 10 tunna tunna kakor
Värm en stekpanna och grädda brödet på båda sidorna
Pannan skall EJ smörjas
Lägg ihop bröden mellan bakdukar så att de ej blir mjuka.



Askonsdagen
Askonsdagen (latin dies cinerum) är en gammal benämning på onsdagen efter söndagen Quinquagesima, det vill säga fastlagssöndagen. Askonsdagen är den dag som inleder den egentliga fastetiden. Den har fått sitt namn efter den katolska sedvänjan att strö aska på de botgörare som denna dag jagades ut ur kyrkan. Efter absolution fick de åter komma in i kyrkan på skärtorsdagen.



Under kvällens askonsdagsmässa är det vanligt att prästen tecknar ett kors med aska på gudstjänstdeltagarnas pannor för att påminna om människans dödlighet. Vid tecknandet säger prästen: "Kom ihåg, o människa, att du är stoft och att du åter skall bli till stoft. Omvänd dig och tro evangelium."
Askonsdagen har en plats med detta tema i Svenska kyrkans evangeliebok. Den återinfördes 1983 efter att ha varit bortplockad sedan reformationstiden.

Tidpunkten för askonsdagen är rörlig. Den inträffar enligt kyrkokalendern 40 dagar före påsk, vilken i sin tur inträffar första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen. Det är således månens bana som styr tidpunkterna för varje år.
I folklig tradition inträffar askonsdagen i stället på onsdagen i påskveckan, alltså onsdagen före skärtorsdagen. Denna onsdag kallas i kyrkoåret för dymmelonsdagen.

2 kommentarer:

Hannah Carpemo sa...

NÄr har du tänkt att börja lugna ner dig? du kommer bli ännu sjukare om du inte börjar slappna av snart! du MÅSTE tänka på dig själv nån gång!

Mådde sa...

men just i dag så hinner jag inte
först jobbet
sen mamma och så hem och ge Linus mat
sen är de konfirmanderna
baka liten kaka
sen är de fira på FG

men i morgon är jag "nog" ledig om jag hinner