mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 25 juli 2012

Kolbotten med messmörsduppa


detta MÅSTE vi göra nån dag...har ju ett Kolbottenjärn från Särna

Kolbotten med messmörduppa. Gammal traditionell mat från Norra Dalarna


letade efter receptet på dessa underbara "pannkakor" och hittade den här sidan som jag kopierade

Gammaldags specialitet från Norra Dalarna i min tappning

Det här är en rätt som fjällbönder och skogshuggare åt förr. Kraftig mat som de orkade arbeta länge på. Numer en rätt som hör till varje sommar vid stugan. Vi gör upp en eld vid älven, gräddar, äter och umgås. En fin mattradition, som vi hållit vid liv varje sommar ända sen jag var liten. En skogspromenad på några timmar efteråt rekommenderas..

Kolbottenpannan värms över elden

Kolbottensmet

1 dl Grovt Rågmjöl
(Kornmjöl i original, men jag använde lite grövre mjöl)
1 Ägg
( Ingår inte heller i originalet, men det blir lättare att steka )
Grädde och Mjölk till en tunn pannkakssmet
( Samma här, grädde är mitt tillägg för en godare kolbotten)
Kokning av Messmörduppa till Kolbotten

Messmörduppa

250 gr Färskt Sidfläsk
( Rimmat i original, men det blir för salt, tycker jag)
Smör
1 burk Gammaldags Messmör
2 msk Äkta Getmese
2 dl Grädde
Mjölk
Salt och Peppar till det färska Fläsket

Messmörduppa, sås på Messmör och Fläsk serveras till Kolbotten
Skär loss fläsket från svålen.
Den används att smörja kolbottenpannan mellan varje gräddning, så fastnar inte smeten.
Stek fläsket i skivor i smör, salta och peppra.
Om Du använder rimmat fläsk, hoppa över saltet här.
Ta upp skivorna ur pannan, rör ner messmöret och låt puttra en stund.
Späd med grädde och mjölk.
Skär fläsket i tärningar och rör ner i såsen, som får koka i en halvtimme på svag värme.

Kolbotten gräddas i en speciell gjutjärnspanna, med eld över och under
Stek kolbotten som tunna crèpes  i en speciell kolbottenpanna över öppen eld.
Arrangera veden så du har eld både under och över pannan när Du gräddar.
Gör Du rätten därhemma vid spisen, så grädda tunna crèpes eller stek i plättlagg.
Servera med en klick av messmörduppan inrullad i en kolbotten.

Kolbotten på Grovt Rågmjöl med Messmörduppa

sidan kopierad från:

Inga kommentarer: