mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 21 september 2018

jag blev mamma till en son....


 men titta där SOLEN
det var länge sen jag såg den
hoppas på en fin dag
det känner jag att jag behöver

 Var till Hemavan och ICA där det var ju 
fest torsdag med massa tillbud
ja ja vi kom hem med lök o potatis i alla fall
På vägen hem stannade vi till hos Janne
en god kopp kaffe och en 
TREVLIG pratstund är ju aldrig fel
Bengt-Göran kom in han oxå 

 lite sen lunch men det var ju i stort sätt bara att värma
och fixa stuvningen
hade tagit upp älgbiffar från frysen

 så var sockorna i storlek 42-43 klara

 medans jag sov städade Lennart 
vid fåglebordet

 inte klokt va fröskal (och frön) det blir

 så är nästa projekt på G

hittade en påse med riven ost i kylen
den fick bli fyllning i pannkakan i dag

och tänk den lite starka osten
och sen är det plommonmarmelad
och en skvätt havregrädde
vilken fest

BETTANS Tumvantar 
st 1-2 år 
garn mellanraggi (30g)
stickor 3 +2½

lägg upp 32 m på stickor 3
sticka rätstickning i 6 v

övergå till slätstickning 15v

byt till stickor 2½
sticka 1a 1r i 12v

byt åter till slätstickning o stickor 3
sticka 4 varv

Öka nu för tummen:
1r, öka 1m, 2r, öka 1m
sticka 2v utan ökning
öka igen men 1r, 1öka, 4r, 1öka
sticka 2v utan ökning
sätt nu tummens 6 maskor på en tråd
och lägg upp 6 nya maskor och sticka
slätstickning i 25v från resåren

Hoptagning:
4r 2 tillsamman varvet ut
1varv utan minskning
3r 2 tillsammans varvet ut
1 varv utan minskning
2r 2 tillsammans varvet ut
1r 2 tillsammans varvet ut
dra en tråd 
genom återstående maskor och fäst

Tumme:
plocka upp dom 6 m på tråden
plocka upp 6 m på vanten + 1 ny maska på var sida
maska av dom nya maskorna på första varvet
genom att sticka dom vridna (för att det inte ska 
bli nått hål i tumvecket)
sticka 11 varv
minska sedan genom att sticka 2o2 varvet ut
dra tråden igenom och fäst

får fixa lilla tummen i morgon

för nu måste jag se var brudgummen tagit vägen
han har ju försvunnit

 i dag för 47 år sen var det Måndag
och Lennart hade inte farit till jobbet
han jobbade då i Fitja och var borta i veckorna
och vi bodde på Hökåsen
Det blev en tur till Mormor Hjördis i Tillberga
för att lämna Annaeva
men se gick inte alls det ungen tvärvägrade 
ja ja ingen tid att förlora 
hon fick väl följa med då
In till BB och lämna av mej
FULT med mammor som skulle föda
jag fick ligga i korridoren
och mina kära fick åka hem
Så kom han då den efterlängtade lillebror
4810g och 55cm lång 

 älskade ungar




nu är det ännu mer att älska 
en hel karl
som dessutom hunnit bli FARFAR

ett JÄTTEGRATTIS till
PÄRZON
från mor o far

1 kommentar:

Ellinor sa...

Så fina strumpor/sockor.Han var en rejäl bebis och tänk vad tiden går❤️