mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 5 maj 2011

dagens bak




SEMESTER KUBB






en hink

de här blir massor, räcker hela semestern

Ingredienser

50 st Bittermandlar
500 g smör
7½ dl strösocker
10 st äggulor
5 dl mjölk
5 tsk hjorthornssalt
27,5 dl vetemjöl

till pensling
ägg
pärlsocker
hackad mandel

Gör så här

rör smör och socker PÖSIGT
tillsätt gulorna
lös hjorthons saltet i mjölken
blanda i smeten
tillsätt mandel och mjöl
arbeta ihop till en deg

rulla ut till en rulle
skär ilagom stora bitar
doppa ena snittytan i ägget och sedan i pärlsocker/mandel
grädda i 200° 15 min

njut med kall mjölk

jag delade receptet på 5 då blir de en lagom deg 

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Ja degen var helt otroligt skön att arbeta med :)
De smakade också väldigt goda.
Gubben har redan klämt i sig 2 st.
Varmt tack för receptet vännen!
Kramen

Mådde sa...

nu var de inte mandelkubb som Bibbi menade utan pirogdegen....men jag får säga att även mandelkubbsdegen är av den bättre typen