mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 28 december 2012

snygg mössa

kolla vad jag hittade på nätet
http://kungenomajkis.blogspot.se/2012/12/virkad-ribbad-baggy-mossa-med-monster.html





Jag har använt mig av Freja-garn och virknål nr 5. Alla varv virkas i den bakre maskbågen.

varv 1: 47 lm
varv 2: Virka halvstolpar i bakre maskbågen hela vägen tillbaka med början i andra maskan från virknålen.
varv 3: En smygmaska i första maskan. Och en fastmaska var i de 4 nästkommande maskorna. Och en halvstolpe i resterande maskor.
varv 4: Halvstolpar hela vägen (börja med att göra två luftmaskor som blir som första halvstolpen).
Upprepa nu varv 3 och 4 tills mössan är lagom bred för huvudet den ska passa på. I sambons mössa blev det sammanlagt 51 halvstolpevarv.
Nu virkar du ihop mössan så den bildar en tub(se till att du börjar virka ihop när du är på den sidan av arbetet där du inte virkar sm och fm i början på varannat varv) När du kommit upp på toppen ska du virka överdelen på mössan:
varv 1:Virka ett fm-varv genom att jämnt fördela fm runt öppningen.
varv 2: Minska sedan genom att virka ihop två fm. Fortsätt så runt runt tills du bara har ett liiiitet hål kvar. Klipp av tråden och fäst. Vänd mössan rätt. Och använd.
 
 

1 kommentar:

Emma sa...

Vilket fint mönster, detta gillas och sparas som favoriter :)