mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 25 oktober 2011

hjortronlimpa virkad tomte

 i går satte jag en deg....med torkade HJORTRON
 i dag fortsatte jag och satte i LINGON o TRANBÄR
 efter 3½ timmes jäsning har hela bunken full
 ytterligare en timme senare...skjuss in i ugnen
efter 50 min i ugnen ...
ännu en lite tomte/vätte har sett dagens ljus
eller sett o sett han har ju luvan ända ner till näsan

blanda 250g grahamsmjöl och ½ l kokande batten,
blanda och låt stå över natten

nästa dag tillsätt
½ l vatten
250g lingon
50g jäst
200g mörk sirap
50g honung
125g smör
2kg vetemjöl
2dl matlagnings yogurt

knåda till en deg
låt jäsa i 3½ timme

forma till runda bullar 15cm i diameter och 6cm tjocka
jäs i 1 timme
snitta ett stor kors på varje bröd
grädda i 175° ca 45 min
Vattenduscha brödet med en blommspruta efter 30 min

1 kommentar:

Jennystårtor sa...

Brödet ser så juvligt gott ut, känner nästan doften.