mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 21 oktober 2014

kalljästa bullar och lite till

bruna bönor ska de bli
eller de är de ju redan
men jag tror du fattar
 
nu ska de bakas
kalljästa bullar
1 st ägg
5 dl mjölk
50 gram jäst ...
100 gram mjukt smör
1 dl strösocker
14 dl vetemjöl, Tillsätt lite i taget, hela mängden kanske inte behövs
 
Fyllning
100 gram smör
4 msk kanel
1 dl socker 
 
Pensling och garnering
1 st ägg
pärlsocker
hackad mandel 
Tillagning
40 bullar
 
1. Vispa först upp ägget. Smula sönder jästen och rör ut den med ca en
dl kall mjölk.
2. Tillsätt det uppvispade ägget, resterande kall mjölk, smör och
socker. Rör väl. Tillsätt sist mjölet i omgångar. Tänk på att hela mängden kanske inte behövs!
3. Kavla ut till en rektangulär platta. Bred smöret över. Pudra på
socker och kanel. Rulla ihop till en längd. Skär i ca två cm breda bitar och
lägg i formar.
 
 
4. Låt bullarna jäsa i minst två timmar under bakduk i rumstemperatur
eller över natten i kyl täckta med plast.
5. Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker över (har de jäst i kyl,
ta först fram och jäs i rumstemperatur ca 20 minuter).
6. Grädda i mitten av ugnen i 220 grader i 10 minuter.
 
 
 
 lunchen stekt fläsk o brunabönor


Håkan från Citypraktiken ringde
 han läste kommentaren från Eriksborg
och kunde konstaterade att de var artros i höften
så jag fick en telefontid med Peteer på torsdag
få se vad han säger.... sjukgymnastik skulle jag tro
 
 
 
 
starka korven (½) stuvad blomkål o stekt potatis
oj va de var gott
 
 så ringde dom från symaskinsaffären
maskinen var klar
jag passade på att köpa några nya
jeansnålar så jag kan sy Antons byxor
 
när vi var på Lidel i dag köpte jag den här lilla höstblomman till balkongen

Inga kommentarer: