mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 6 oktober 2014

Nyponmarmelad


jag har aldrig kokat nyponmarmelad
så då gör jag de nu
och på lördag ska jag sälja den på loppis
blir bra de här
 kom och fynda ..... jag ska sälja lite ätbart och lite annat käckt
+ att de finns flera 1000 LP skivor o böcker
 

 Nyponmarmelad
 
3 dl rensade nypon
1,5 msk pressad citron
4 msk vatten
ev 1 tsk rosenvatten
en bit vaniljstång
0,75 dl syltsocker
0,5 dl ljust muscovadosocker
 
 
 
Rensa nyponen, pilla bort frön etc.
 
 
Grovhacka
 
och lägg i en kastrull tillsammans med saft från citron,
vatten, rosenvatten, frön från vaniljstång, och vaniljstång.
 
Låt koka upp och koka sedan på svag värme under lock i 15 min,
rör om med jämna mellanrum så att det inte bränner fast.
Tillsätt socker och låt småkoka under omrörning ytterligare 5 min.
 
Häll upp på väl rengjord burk.
 
en tur till Västanfors
 
 dagens lunch....ja vet du behöver inte säga nått
 
 oj vilka minnen
 
och just ett sådant kylskåp hade vi när jag var liten
och de satt lika dumt
 
 skithuskonst
 

 
 nya Willys blir nog bra de här
 
och så lite kvällsmat

1 kommentar:

Bibbi sa...


Åt också denna goda äggmacka vid hembygdsgården i Västanfors tidigare
bland blommande pelargoner på verandan.Ett trevligt ställe :)

Bibbi