mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 16 juli 2015

Tackar Gud att STUGAN finns kvar

OJ SÅ RÄDD JAG BLEV
i dag gjorde jag nått jag INTE vill göra om!!!!!
 
KARLSBADERGIFFLAR med MANDELMASSA
1 pkt jäst
dl mjölk
1 ägg
8 dl vetemjöl
250 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt

Fyllning
 100 g  mandelmassa, riven

Garnering
1 ägg

*******
Smula ner jäst i en bunke. 
Värm mjölken till 37 grader
och häll i mjölk, ägg och socker och rör till en smet.
Blanda sedan i vetemjöl, bakpulver och smör och arbeta samman till en smidig deg.
Låt degen vila i 10 min under bakduk.
Riv mandelmassan
Dela den i två delar,
 gör två runda bullar som sedan kavlas ut till runda, ½ cm tjocka plattor.
Dela dem först på mitten och sedan varje halva i 8 tårtbitar.
lägg  lite av fyllningen på den bredaste delen.
Rulla ihop till gifflar.

 
Låt jäsa övertäckta i 40-50 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
(de är nu jag går på promenad)
Pensla med uppvispat ägg
Baka ca 8 min. Låt svalna på galler.
 
blir en gryta i ugnen när bullarna är gräddade
 
en liten Linnea
 
dagens promenad....
när jag så kom hem var huset
RÖKFYLLT
Jag hade ställt grytan på spisen och knäppt på plattan på 6
jag som inte ens skulle använda plattan till köttet
tänk de hade ju kunnat börja brinna
 
locket låg upp och ner och så eländigt såg de ut
 
 men med en deg av bikarbonat och kokt vatten
och 150° i ugnen en stund
 
blev den rätt bra igen...
 
bullarna gräddade och även så lavendelkakor
Nu står köttet i ugnen....
tänk så de kan bli
fick en räkning på 71kr inte mycket att bråka om
men jag är inte kund hos Telia längre, böt i början av mars
JO de var FEL och jag hade RÄTT
räkningen var tydligen till någon med liknande telefonnummer
två siffror  hade bytt platts
 
fick en chiliplanta av Annaeva och oj va den trivs
MASSOR med blommor
 
även om jag är helt omskakad
av den läskiga händelsen med grytan på spisen
så måste jag nog äta
hittade en skål med pasta, får duga
sen blev de lite häng på altanen
 
 
när Lennart kom hem blev de uppstekt palt
och melon/morot/äpplesallad
 
jag känner mej som den här damen
har nog inte hämtat mej än
vill bara gråta

Inga kommentarer: