mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 4 augusti 2017

när lycka o glädje svämmar över

 så var dom korta sockorna klara


 en tur till affären och kaffe på macken
inte illa med den här utsikten när man fikar

 köttgryta till lunch
jag får alla syltlökarna

 fick ett litet mail från Annaeva och Ola
vi ska få en resa i bröllopspresent....
FATTAR NI EN RESA
vi har gråtit floder av lycka
vi får välja resa
få se vad de blir

 bakade lite mandelkubb
att ha med på vår resa som vi ska göra nu
den till Norge nu på måndag

Rör 100g smör och 1 dl socker pösigt
tillsätt 2 äggulor
lös 1 tsk hjorthornssalt i 1 dl mjölk och blanda i
tillsätt 10 rivna bittermandlar och 5½ dl vetemjöl

rulla längder
skär i lagom bitar
doppa i äggvita o socker ev mandel
lägg på plåt med bakplåtspapper

grädda i 200° ca 15 min

 och lite Gáhkku som det heter på Samiska

25 g jäst2 ½ dl mjölk, fingervarm
1 msk strösocker
75 g smör, rumsvarmt
1 tsk salt
67 dl vetemjöl

blanda och jäs en timme


 grädda i stekpanna eller i ugn 275°

 kvällen blev på stranden

 kaffe

 varmt så in i bängen
man brukar ju säga kokt på björkved när de är så varmt
och i dag stämde det


 riktigt goda korvar från Scan











 även myggen fick kvällsmat

 kolla detta Per
de här är på den lilla lite kraftigare plantan

och dom här på den andra längre saken

1 kommentar:

Ellinor sa...

En sådan fin dag,jag blir glad för er skull❤️Ska bli spännande att se var resan tar er?Madeira har fantasrisk natur,precis som massa andra ställen👍Kram och njut av Norgeturen till att börja med👍Ellinor