mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 9 februari 2012

mitt liv en öken eller en natt



Utan Ökenpärlan och Nattens pärla skulle Frälsarkransen 
bara vara ytligt ett sätt att presentera ett framgångsrikt liv. 
Ett ofullständigt, ja till och med ett stympat liv! 
Det verkliga livet är inte något deliriumtöcken 
där man ständigt ska vara hög på lycka,
 framgång och omgivningens beundran. 
Det verkliga livet är fullt av den stillsamma, målmedvetna strävan. 
Saker jag bara måste lära mig leva med. 
Jag behöver öknen för att kunna urskilja 
vad som är viktigt och lära mig uppskatta det fullt ut. 
Till på köpet lär jag mig tålamod, förtröstan. 
Tillit, förtröstan och tålamod. 
"Vad som mig än händer är mitt liv uti Guds händer..."



Den sandbruna pärlan symboliserar motgångar,  
stunder då livet ter sig som en öken.
 Men att acceptera svårigheter är ett steg mot att besegra dem.

Ibland upplevs livet som en öken.
Man har ingen ork, ingen lust, ingen att tala med.

Omvärlden tycks karg, ödslig och fruktlös.
Ingen kan helt undvika livets öken, förr eller senare kommer den.
Öken är en plats av saknad och längtan efter liv och vatten,
den drar livet till sin spets.

Vad behöver jag för att leva?
Att komma igenom öken är svårt.
Men vi kan träna oss i att möta den och att vistas i den.
Ökentiden kan hjälpa oss att särskilja det viktiga från det oviktiga.

När vi lämnar öken, svårigheterna, bakom oss

upptäcker vi att motgången lärt oss något. 
Den ger oss perspektiv.
Håll i ökenpärlan och tänk på ditt livs öknar
och på hur du kom igenom dem.
Vad får dig att mogna?
Vad innebär öken för dig? 





Den svarta pärlan står för livets tyngsta och mörkaset stunder.
Men, för att uppleva dagen måste man utstå natten,
GUD ÄR INTE BORTA

Nattens pärla står för det svartaste i livet,
ångest och tvivel, rädsla och övergivenhet.

Den står för det som dränerar livet på kraft och mod.
Den rymmer meningslöshet och förtvivlan,
rädslan för död och katastrof.

Finns Gud?

Varför måste vi dö?

Håll inte tillbaka.
Att stanna upp inför det svarta är nödvändigt.

Det finns ljus i mörkret även om vi inte alltid ser det.
Under natten kommer det närmare.

Håll i nattens pärla och stanna upp inför mörkret.

Tänk att Gud är även i svartaste natt.
Ingen är övergiven.




Inga kommentarer: