mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 9 februari 2012

TORSDAG

 några mandelkubbar bakade på fm
tog två till kaffet och oj va jag dompade...


SEMESTER KUBB
För en hink
Ingredienser
50 st Bittermandlar
500 g smör
7 dl strösocker
10 st äggulor
5 dl mjölk
5 tsk hjorthornssalt
27,5 dl vetemjöl
till pensling
ägg
pärlsocker
hackad mandel

Gör så här
rör smör och socker PÖSIGT
tillsätt gulorna
lös hjorthons saltet i mjölken
blanda i smeten
tillsätt mandel och mjöl
arbeta ihop till en deg
rulla ut till en rulle
skär ilagom stora bitar
doppa ena snittytan i ägget och sedan i pärlsocker/mandel
grädda i 200° 15 min
njut med kall mjölk


en hederlig Torsdags lunch
jag åt "bara" ärtsoppa
nu är mina tofflor klara
garnet är de jag fick av
Sanna i hemliga paketet

och i kväll blev de mozzarella pizza för somliga

Inga kommentarer: