mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 14 mars 2012

en dag i köket

 Bibbis morotskaka
2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjlö
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
3 dl finriven morot

garnering:
200g philadelfiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker


vispa ägg och socker
blanda alla torra ing. och rör ner i äggsmeten
tillsätt morot
 grädda i 175° ca 30 min
 Mormos sockerbullar

Ingredienser

150 g smör
4 dl mjölk
50 g jäst för söt deg
2 ägg
1 dl strösocker
½ tsk salt
1 krm hjorthornssalt
13-14 dl fint vetemjöl

Fyllning:
ca 100 g mjukt smör
½ dl strösocker
1 dl lemon curd
125 g hallon

Garnering:
ca 25 g smör
ca 3 msk strösocker

Gör så här

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölk och värm till ca 35°.
Smula jästen i en degbunke. Häll i degspadet och rör tills jästen har smält.
Rör ner ägg, socker, salt, hjorthornssalt och det mesta av mjölet, lite i taget. Spar lite till utbaket. Arbeta degen smidig.
Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 45 min.

Blanda smör, socker och lemon curd till fyllningen.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda igenom den. Tillsätt ev mer mjöl.
Dela degen i två delar och rulla ut längder. Skär varje längd i ca 25 delar, platta till varje bulle och lägg på fyllningen + hallon. Nyp ihop bullen och lägg den med skarven nedåt i en pappersform.
Låt jäsa under bakduk i ca 40 min.

Grädda bullarna mitt i ugnen 6-8 min. Låt kallna. Smält smöret. Pensla bullarna och doppa dem i strösocker.

Skall du frysa bullarna vänta då med att pensla till du skall servera dom.
 lunch blev de kålpudding
 och efm fika
sockerbullar Chokladbollar och kaffe
 : Chokladbollar
  • 150 g smör
  • 1 ½ dl strösocker
  • 1½ msk vaniljsocker
  • 4½ msk kakao
  • 3½ dl myssli
  • 2-3 msk bryggt kaffe      
  • Blanda allt
  • rulla i pärlsocker
en mössa till hjälp porjekt i Nepal
 och mitt påskägg är klart stärkte de minst 5 ggr
med potatismjöl

och en liten mössa till
Fisklåda
och i kväll blir de den här Fisklådan är tanken

2-3 portioner
1 dm purjolök
250 g lösfryst spenat
1 msk matfett
400 g halvtinad sej
1/2 dl vetemjöl
salt, peppar
1 tomat
1/2 dl riven pepparrot
1/2 dl skivad gräslök
2 dl matlagningsgrädde
Servera med:
kokt potatis
sallad
Ugn: 200°
Gör så här
1. Skiva purjolöken. Fräs purjolök och spenat i en kastrull med matfett tills spenaten tinat. Lägg över i en smord ugnsfast form.
2. Skär fisken i 2 cm tjocka skivor. Vänd skivorna i mjöl blandat med salt och peppar. Lägg fisken i formen. Skiva tomaten och lägg på fisken.
3. Strö över pepparrot och gräslök och häll över grädden. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 minuter. Servera med kokt potatis och sallad.
Smaklig måltid

3 kommentarer:

Gitte sa...

ÅH, vilka härliga recept du bjuder på! Och VARFÖR har jag inte någon philadelfiaost hemma idag... men jag måste testa mig igenom dina recept. Lemoncurd i sockerbullar? Spännande!

TruckerElin sa...

Ojojoj så GOTT allting ser ut! Har inte ätit på flera dagar nu när jag vart sjuk och börjar känna att det kurrar redigt i magen nu..
Dom där sockerbullarna ser verkligen verkligen goda ut, de måste jag testa. Men vad är Lemon curd? Finns det att köpa i vanliga affärer?

Solvivan sa...

Vilket fantastiskt inlägg! TACK för både recept och härliga bilder!