mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 25 mars 2012

en trevlig söndag


 efter gudstjänsetn i Tärna kyrka
var de ett "föredrag" om renskötare i Ryssland och deras öden



 kyrk kaffet var ju våfflor förståss...jag hade med min burk med eget fikabröd



 en sen lunch kåldolmar sås o lingon




 och så har jag virkat klart min sjal


såg att limpan var slut så jag fixade till två godingar


Leif Mannerströms Janson
250g potatis
1 gul lök
1dl grädde
en burk ansjovis á 100g
smör

 

 

GÖR SÅ HÄR

Skala  potatis och skär i strimlor. Skala ytterligare ett par potatisar och skiva dem i tunna skivor. Dessa används för att klä botten och kanterna av en springform.
Skala och skär löken i likadana strimlor och fräs den gyllenbrun i lite smör och olja i en kastrull. När löken är lagom brynt tillsätts potatisstrimlorna, grädden och anjovisspadet.
Smaka av med salt och peppar. Tänk på att anjovisen tillkommer och är salt. Rör om och låt allt småkoka i ca 5 min. Rör om då och då så att det inte bränns vid i botten.           
Pensla en springform med löstagbar kant med rumsvarmt smör. Klä botten och längs kanterna med tunnskivad potatis.
Varna potatis- och lökblandningen med anjovisfliéerna. Toppa med några extra anjovisfiléer. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 45 min eller tills ytan har fått gyllenbruna bubblor.           

Inga kommentarer: