mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 8 mars 2012

Vild kålpudding på fänkål

 de är ju torsdag 
 Vild Kålpudding på FÄNKÅL
(receptet är från Halv 8 hos mej på TV4)

4
 st hela fänkål, finhackade
1 st gul lök, finhackad
25 g smör
2 msk sirap
0.5 krm vitpeppar
0.5 krm salt
75 cl ströbröd
1.5 dl mjölk
2 st stora bakpotatisar, skivade 6-8 mm tjocka
15 g smör
1 st ägg
4 msk kinesisk soja
2 msk viltfond
600 g älgfärs (hade blandfärs)
1 krm salt
0.5 krm vitpeppar
50 g smält smör
2 msk sirap
1 msk ekologiskt rörsocker

Gör så här

1. Lägg ner den finhackade fänkålen i en kastrull med en msk vatten och mjuka upp fänkålen på medelhög värme.

2. När fänkålen mjuknat, häll av vätskan, tillsätt lök och smör och stek tillsammans, tillsätt efter en stund sirap, vitpeppar och salt.
3. Stek till dess att fänkålen och löken fått en ljusbrun/beige nyans.
4. Häll upp ströbröd och mjölk i en bunke och låt sälla 10 minuter.
5. Skala och skiva bakpotatisarna och lägg skivorna i ett lager på botten av en smord ugnsfast form, salta och peppra.
6. Blanda ner ägg, soja, viltfond och älgfärsen i ströbrödet och mjölken till en smet.
7. Peppra och salta. Bred smeten i ett jämt lager över potatisen och avsluta med fänkålen överst.
8. Pensla med smör, häll över sirap, strö över råsocker och avsluta med saltet.
9. Grädda i mitten av ugnen på 200˚ i 40-45 minuter.
får säga att de var inte sista gången jag gjorde den varianten

i mitt garnlager här i stugan hittade jag dessa garner 
så nu fick Lennart äntligen sin mössa

1 kommentar:

Ellinor sa...

Såg detta recept på tv,kul att du provade det och gillade det!Gillar inte vitkål men det här ska jag absolut prova/kram Ellinor