mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 25 augusti 2014

4 månader till Julafton

 


 i dag blev de bondomelett på de som var kvar från taco kvällen o salladsbaren
 
 Lennart häller upp Odonsylten
 

 
 
Receptet på svampsoppan 4 pers
1l rensad svamp
2 gul lök
2 buljongtärningar
1,3 liter vatten
1½ dl i mat (grädde)
2 msk smör
3 msk vetemjöl
vitpeppar
 
Skär svampen i mindre bitar. Lägg svampen i en kastrull, stor nog att rymma soppan. Förkoka svampen på medelstark värme tills vätskan har kokat in. (i dag var dom så torra så de behövdes inte) Finhacka löken och fräs den tillsammans med svampen tills löken börjar få färg. Blanda vetemjöl o vatten och späd försiktigt under omröring. Tillsätt buljongen och låt koka upp.
Låt kokan soppan småkoka i 15 min, tillsätt grädden och låt koka i ytterligare 5 min.
Smaka av med salt o peppar

de går inte fort inte
kabeln på min sticka är GAMMAL sen mammas tid
(hon slutade ju sticka med rundsticka för snart 25 år sen)
den är stel och klumpig Lennart får köpa ny i morgon på Tärna boa

Inga kommentarer: