mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 12 augusti 2014

en helt vanlig tisdag

morgonfika fick bli inne i dag
var lite fuktigt ute...
 
 svampsoppa o kålpudding o svampomelett är tanken
 

 att laga mat för 1 person
 
 ½ tjock korv, 1 potatis, 1 näve kantareller och 1ägg
och lite rivna morötter
 
 nu jädrans ska flugorna väck
 
 svampsoppan jag kokade på fm OJ va GOD den blev
och lite uppstekt pannkaka med yoghurt/lingon
 
Receptet på svampsoppan 4 pers
1l rensad svamp
2 gul lök
2 buljongtärningar
1,3 liter vatten
1½ dl i mat (grädde)
2 msk smör
3 msk vetemjöl
vitpeppar
 
Skär svampen i mindre bitar. Lägg svampen i en kastrull, stor nog att rymma soppan. Förkoka svampen på medelstark värme tills vätskan har kokat in. (i dag var dom så torra så de behövdes inte) Finhacka löken och fräs den tillsammans med svampen tills löken börjar få färg. Blanda vetemjöl o vatten och späd försiktigt under omröring. Tillsätt buljongen och låt koka upp.
Låt kokan soppan småkoka i 15 min, tillsätt grädden och låt koka i ytterligare 5 min.
Smaka av med salt o peppar
 
Då Lennart inte tål kantareller så var de taggsvamp, björksopp o lärksopp i våran soppa
 
 
 
vist blir dom fina?

Inga kommentarer: