mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 25 augusti 2014

trött i hela mössan

 Lennart på väg till jobbet....
 tycker han är så söt med den lilla burken
som han ska ha målarfärg i när han målar
ränder på ett golv i Värdshuset i Hemavan
 

 jag lägger undan syltasockan tills jag får en ny rundsticka
en med böjligare kabel
har tagit fram ett nystan raggi till en julsocka i stället
så har jag beställt mer av de garnenet, få se hur lång tid de tar att få hem
 
 nu ska de bakas knäcke
 
2½ dl mjölk
1 tsk sirap
½tsk salt
4 dl grahamsmjöl...
2 dl vetemjöl
2 msk grovmortlad fänkålsfrön

1. sätt ugnen 180°
2. Blanda mjölk, sirap o salt i en bunke
3. häll ner mjölet lite i taget och rör ihop till en deg
4. dela degen i 2 bitar och kavla dem så tunt de går. Strö över kryddorna och kavla in i degen. Lägg på plåt med bakplåtspapper.
5 grädda bröden i 180° i 10 min Sänk värmen till 140° och grädda ytterligare 15 min, tills de är kripsiga. Låt svalna på plåten och bryt i bitar.
 
 degen var lättkavlad
 
 blev lite hårda... men mycket gott
 
 så blev de svampsoppa från i går i dag toppad med stekta kantareller
och dagens knäcke med lite ost
 
 en sockerkaka smaksatt med LAVENDEL
 
 då la "äggklockan" av och den blev en mycket mörk nästan svart kaka
 
 skar av toppen och kanterna så var kakan nästan räddad
 
den här fina blomman fick jag av min älskade man
när han kom hem från jobbet
 
 de är så vackert....
 

 GOD JUL från Konsum i Tärnaby
 
 lite trångt kan man säga
 
 Pannkaka med
 
 grädde o odonsylt
Jag åt dock utan grädde
 
hittade lite lingon som får stå och mogna till sej
och två fina soppar som ska torkas

1 kommentar:

Anonym sa...

underbara vardagliga Bilder,har saknat dej i veckan som gått// Lisbeth