mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 3 november 2014

första måndagen den här månaden

 tänk den här boken var ny när jag träffade Lennart

 veckan börjar med lördag...
när gick vi över och hade måndagen först i veckan??
 undrar om jag kan köpa en oplockad höna i dag?
(inte för att jag vill göra det)
 läser man kokbok blir man sugen på att baka eller laga mat
 
Det blev Nillas kaka från boken Långpannas lov
 
7½ dl vetemjöl
4½ dl strösocker                  
2½ msk vaniljsocker
7 tsk bakpulver
250 g smör
4 ägg
3 dl mjölk
Blanda de torra ingredienserna.
Arbeta ihop dem med smöret.
Tag undan tre deciliter av denna blandning och spara till senare.
Tillsätt ägg och mjölk och vispa till en jämn smet.
Häll smeten i en smord och bröad långpanna.
Strö över det sparade ”smulet”.
Grädda i 225 graders ugnsvärme i ungefär en kvart.
Skär kakan i rutor och sikta florsocker (eller vaniljsocker) över den när den svalnat.
 
 en ny kaka... kommer att göra den igen
Då kommer jag att ha i lite kanel i "täcket"
 
 dagens lunch råstekt pytt
 
 dagens julklappar till våra hemlösa vänner
tack Kerstin Karlsson
 så kom Anki med en stor kasse svamp som ska förvandlas till soppa
som ska serveras på iNTiMAN o soppköket
men de får bli till nästa söndag för till Fars dag har vi redan klart
 

dagens gourmé middag

Inga kommentarer: