mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 24 november 2014

snö och saffransbullar



 efter 10 timmars sömn vaknade vi till en vit värld
 


 Tony kom med traktorn så vi kommer upp till vägen
 
 några repor på gården till Lennarts hjälp
 
 lite grenfällning
Nya traktorn är högre bredare och större
och då kommer vissa grenar att sitta i vägen


 de tog inte måna timmar innan dom kom dom små liven

 i väll har jag bakat saffransbullar
lite olika varianter..
 
 
Smarriga saffransbullar med mandelmassa

2 tsk kardemummakärnor
1 g saffran
1/2 tsk salt
1 msk socker + 1 dl socker
5 dl mjölk
25 g jäst
100 g smör
1 ägg
12 dl vetemjöl
200 g mandelmassa

Gör så här:
Mortla samman kardemumman,saffran, saltet och 1 msk socker.
Värm mjölken och tillsätt kryddorna, häll mjölken över jästen.
Rör tills den löser upp sig,
tillsätt resten av sockret, ägget och de rumsvarma smöret.
Arbeta in vetemjölet lite i taget tills degen blir blank, ca 5 med maskin och 10 för hand.
Låt den jäsa i minst 1 timme.
Dela upp degen och mandelmassan i 24 bitar 
stick ner mandelmassa i alla bitar och nyp till och forma de runda.
Lägg upp de på bakplåtspapper och låt jäsa i minst 30 min.
Baka i ugnen i 12 min på 225°,
Pensla bullarna med smält smör och strö på socker när dom ska serveras.
 
 


 

Lennart valde mjölk och jag kaffe
 
fyllning = en skiva mandelmassa
oj så gott

Inga kommentarer: