mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 28 januari 2015

i dag lite ljud och ren ugn


bakpulver o vatten o en natt
 nu har jag ren ugn
 
 fixade lite ljus på min arbetsplats i köket
tog lampan som stått i "ungarnas rum"
 
 en bondomelett till lunch
 
 hade ½ paket jäst som MÅSTE bakas upp...
kolla degbunken Inte min bra precis
 
Enkla rågsiktsrutor

25 g jäst
3 dl mjölk, ljummen
25 g smör, rumsvarmt
1 ½ tsk salt
2 msk ljus sirap
7–8 dl rågsikt

GÖR SÅ HÄR
1. Smula jästen
i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp.
2. Tillsätt smör, salt, sirap och rågsikt, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter.
3. Låt degen jäsa under bakduk i ca 40 min.
4. Tryck ut degen till en rektangel på en plåt med bakplåtspapper, ca 1 ½ cm tjock.
5. Dela degen i ett rutmönster, med en degskrapa eller kniv. Strö över lite vetemjöl och låt den jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 230 grader.
6. Grädda brödet mitt i ugnen i 15–20 min.
7. Låt brödet svalna under bakduk på ett galler.
 
 gotta ... blir bra till frukost i morgon
 
 de finns bra saker med att vara förkyld
men får ligga i soffan titta på tv och sy lite
och de är helt legalt
 
 pannkaksmuffins till kvällen
 

och så ringde Picko och vill komma och sova över hos farmor
 
 
de blev små semlor till kvällsfika

Inga kommentarer: