mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 8 augusti 2015

sol o mygg... en bra dag

 länge sen man fick morgonfika ute
 
Vetelängder
Deg:

50 g jäst för söta degar

150 g smält smör

6 dl mjölk

2 krm salt

1 dl strösocker

1-2 tsk vaniljsocker

ca 16 dl vetemjöl

Fyllningen:

3 dl mjölk
3 äggulor
1msk socker
1½ msk maizena
1msk vaniljsocker
vispa samman mjölk ägg och maizena i en kastrull
sjud krämen under omröring tills den tjocknar
smaksätt med vaniljsocker
låt kallna

1-2 dl odonsylt

Garnering:
ägg o pärlsocker

 1. Smula jästen i degbunken. Smält smöret och blanda ihop med mjölken 37°
Rör till jästen löst sig.
 
2. Tillsätt torrvarorna och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa cirka 45 min.

3. Gör fyllningen. Blanda ihop vaniljkrämen och låt stå i kylen en stund. .
 
4. Ta upp degen och knåda den lite. Dela degen i två delar. Kavla ut till rektangulär platta på ett
 bakplåtspapper och bred på fyllningen i mitten av plattan.
 
5. Fläta ihop längden och låt jäsa ytterligare 30 min.
 
6. Pensla med ägg och strö på pärlsocker.
 
7. Grädda i ugnen cirka 15-20 min på 200 grader.

en burk ravioli
inte så sexigt kanske
men med god parmesan blir de riktigt bra
 
Köksiken (lavskrikan) är ju nästan tam
 
när vi kom till "plassen" blev de fika
 




 

är de en glimt av hösten?
 
första vägen från Storuman till fjällen
 
byggdes runt 1920... nu är de en bra promenadväg
 
 å dessa små rackare som bitts
 

vitlöksdoftande potatisgratäng o kasslar

Inga kommentarer: