mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 13 april 2017

DYMELONSDAG

 i dag är det lakritsdagen
vilken tur att jag har lite lakrits hemma då

 och så var det de där med DYMMEL?

Namnet kommer av traditionen
att i Skandinavien  ersätta  metallkläppen
  i kyrkklockorna denna dag av trästavar,
dymblar eller dymmlar eller lindade den med tyg  
för att ge en så dämpad klang som möjligt,
en markering av att det var Stilla veckan 
och att långfredagen  var i antågande.

Dymmeln, från onsdag till lördag,
var fastans strängaste och allvarligaste tid.
Allt arbete skulle då vila och en mängd försiktighetsmått iakttas.
”Kringgärning” var särskilt farligt.
(gammalt uttryck för arbeten som innebär att någonting förs runt)
Alla spinnrockshjul, kvarnhjul och andra hjul skulle stå stilla,
för enligt folktron skulle allt som svängde runt öka Frälsarens pina.
Under stilla veckan, dymmelveckan, var häxorna speciellt farliga.

 jag är så glad åt mina fåglar
just nu är dom många
Domherre, blåmes, talgoxe, entita, gråsiska,
bofink, koltrasten, lavskrika, nötskrika, grönfink,
grönsiska, rödhake och snösparv som kom i går ..
 och bergfinken kom i dag
och i bäcken har vi strömstare
i skogen korpar, kråkor och skator
men dom vågar sej inte fram till fågelbordet
och borta i Ga`m ån finns det svanar
Lennart har både hört och sett kungsörnen
segla över Yttervik

OJ jag glömde våra 4 ekorrar

 så var dom klara

 vad ska jag hitta på nu då??

 då garnet räcker till ett par vantar till gör jag det
och i garnförrådet fanns lite garn till en filt

 detta är nog Lennarts älsklingsrätt just nu

 en hederlig Kreolsk fläskfilégryta med staka korven

 stolen väntar på mej

 och så sitter jag där en stund
med stickningen

 dom är inte lätta att se

 går bättre när dom står på snön


kan ju inte bara sticka fick blir lite måla också
handlederna och tummarna mår bra av omväxling

dagens fotoutmaninga var BARN

Inga kommentarer: