mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 22 december 2022

jag fick en julklapp 🎁


dagen började på SAX&KAM



fick julklapp t.o.m


medans jag var och klippte mej
fixade Lennart Julgran
och krans till dörren 
det är ju den dagen i dag då man ska
sätta krans på dörren eller som förr
en granruska vid infarten, granris på farstubron
för att håla oknytt borta
och i dag skulle allt julstök vara avklarat
och fram till mitten av 1700 talet
var det helgdag i dag
inget som var runt fick röra sej
kvarnhjul o spinnrockar eller vagnshjul t.ex


en vegetarisk pytt till lunch


vilka ska jag ta?


ska försöker baka lite pepparkakor



orkar inte så mycket 
men lite blev det


medans jag försökte mej på kavlandet
tog Lennart en tur ut med kameran och 
dokumenterade byggnationen 


så var dessa klara


och nytt projekt på G


en risgrynsgröt som kokats i ugnen
det bästa sättet om ni frågar mej


Lennart for till Hallstahammar en sväng i kväll
Anders Geidemark signerade sina böcker där
och dom 100 första som köpte bok fick
presentkort på 100 till lunch hos 
Gretas Vardagsrum & Kök


ser lite märklig ut men det 
ska nog bli bra i morgon


Vintersolståndet är tidpunkten på året när 
solen har sin lägsta middagshöjd, 
vilket sammanfaller med den kortaste dagen. 
Detta inträffar när jordens rotationsaxel 
lutar mest bort från solen. 
Detta sker två gånger om året – 
på norra halvklotet cirka 21–23 december,
 på södra halvklotet runt 20–23 juni.

och i dag var årets kortaste dag
i morgon är dagen något längre
ca 2 minuter här i Västmanland


 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Nu väntar vi på ljuset👍