mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 26 april 2012

min Farfar och jag

 Min älskade FARFAR i konfirmtionskostymen
1913 och farfar är snart 15 år
 Den unga familjen Karlson
1925
Farfar Elof 22 år Farmor Astrid 19 år
och lill Elow (Putte) 2½ år

och hela vår familj 1949
då är de jag som är 2 år

Farfar hade få ont i sin rygg
han jobbade på gjuteriet i Tillberga hos David Sjölander
och av David fick han  kattskin att lägga på ryggen för smärtan
och dessa kattskin fick ju jag som "snuttefiltar"

Nu är de jag som har behöv av värme
dock inte på ryggen utan på händerna då jag lider av Raynauds fenomen,
Vita fingrar och behöver nått varmt och mulligt att stoppa in fingrarna i
så jag tänker sy en MUFF i kaninskin
har fått både tabletter och salva men INGET hjälper

här är de dock bara ett finger, just nu är de oftast alla fingrar även tummen
och sen blir fingrarna blå/svarta när blodet kommer tillbaka

Råkade fråga i går inne på Online Virkcafè
om de var någon som viste var man kan få tag i berädda kaninskin
...oj och hjälp vilket liv de vart
de var någon som sa kattskin.....och jag sa att de är nog svårare att få tag i ....
DÅ BLEV DE STORM

jag blev beskyld för att inte "tänka mej för när jag skrev"
HA HA dom skulle bara veta
tänk om jag talt om att jag hade kattskin som snuttefilt
oj och FB hade fått stänga ner

nu har vi röktfredspipa

men jag aktar mej för Online Virkcafe ett tag tro jag
går över mer och mer på Bland gar och Virknålar

ja ja jag skulle ju inte ha kattskin utan ett kaninskin till min MUFF
nu har jag ju mina handledsvärmare från
Ull och Mull
har ALLTID handledsvärmare på, får inte gå utan

men jag skulle som sagt vilja ha en härlig liten MUFF att stoppa in händerna i
tänkte virka utsidan och så ha pällsen innåt..
nått sånt

3 kommentarer:

Bibbi sa...

Ikväll ska det bli falukorv i ugnen med pressad potatis och grönsaker hos oss. Ikväll sedan ska vill grannen och käka tårta :D

Kramiz

Carina sa...

Vilka fina bilder och en sån skatt att ha =0)
Tycker det är mkt intressant att läsa om hur det var förr, hur man bla använde allt och inte lät nåt gå till spillo
Hoppas du får tag på din muff för dina onda händer
Kram
Carina

ida från online virkcafe sa...

Såna fingrar får jag oxå, Inte alla utan pekfingrarna och ena långfingret bruakr bli så, allrahelst när jag kör bil.