mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 3 maj 2012

en ny fågel igen

 i går kväll kl var 22.40 enligt kameran
(och de stämmer, här är de ju ljust om kvällarna redan)
hade vi dessa två svenskharar på besök
de finns en till men jag lyckades inte få alla tre på bild

 Än får vi gå med strumpor och skor...

 och så DAGENS FÅGEL
Herr o Fru Ringtrast
i björken vid bryggan

 här sitter vi och spanar
med kaffe o kaka
kikare o kamera
o FÅGELBOKEN
 för som sagt Ringtrasten var en "ny" fågel för oss

 så var de dax för lunch

8 "stora" pannkakor

400g skivat rimmat sidfläsk
5 ägg
2 dl siktat vetemjöl
3 dl mjölk
2 dl grädde
½ tsk strösocker
½ tsk salt
½ msk smör till stekning
1 dl sodavatten

Knäck äggen i en bunke och vispa dem fluffiga med en handvisp.
Sikta över mjölet och fortsätt vispa. Fyll på med mjölk, grädde.
Tillsätt salt o socker
Ställ allt åt sidan ett tag
och passa istället på att skära ner sidfläsket i mindre bitar och stek dem i smör.
Plocka upp dem och låt dem torka av lite på hushållspapper.
Rör ner sodavattnet i smeten
Hetta upp en pannkakslagg
lägg i 1 tsk stekflott och lite smör och några fläskbitar
Häll 1 dl smet och fyll ut hela pannan
Stek pannkakorna vackert frasiga och gyllenbruna på båda sidor
Servera med rårörda lingon.....

Leif Mannerström

Inne i FB är jag med på en sida som heter
Onilne Virkcafé
där har vi haft ett litet "sommarbyte"
vi skulle virka nått och så en lite överaskning
och titta vilket JÄTTE paket jag fick
1000 tack Jenny E



och så är de ju torsdg så lär de ju bli lite ärtsoppa oxå
men nu är de slut för den här gången
kokade ju en stor satts när vi kom och frös in
fast nu säger Lennart att de minsann finns en burk kvar
då har vi ju mat när vi kommer upp i juli


2 kommentarer:

Ellinor sa...

Det verkar som ni har det såå mysigt i stugan,nu gillar jag iofs inte snö men om jag hade ett sånt paradis så skulle jag aldrig åka därifrån*ler*Tänk vilket underbart djurliv ni har omkring er,lekatt har jag bara sett på bild,alla fina fåglar...Avis/kram Ellinor

Helena sa...

Mysigt läsa Din blogg som jag "halkade " in på förra året.
Ni verkar vara ett helt underbart harmoniskt par. Längtar till varje inlägg. Fortsätt skriva och visa bilder.
Hälsningar från en ensam pensionär.