mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 17 juli 2013

vi har sparat 200:-

 
Lennart har jobbat i dag´
Tobbe, Målaren i byn behövde lite hjälp
de är ju kul när man är omtycket och efterfrågad
 
 jag har bakat en citronkaka
 
      pajdeg:
      • 3 dl vetemjöl
      • 125 gram smör
      • 2 msk vatten
       
      fyllning:
      • 4 dl vatten
      • 2 dl socker
      • 1 1/4 dl maizena
      • saft och skal av 2 citroner
      • 4 äggulor
      • 1 msk smör

      marängen:
      • 4 äggvitor
      • 1 1/2 dl socker

      Gör så här:
      Hacka samman ingredienserna till pajdegen.
      Tryck ut degen i en pajform, ca. 25 cm i diameter.
      Grädda nere i ugnen i 225 grader i en kvart ungefär. Låt pajskalet svalna.
      Blanda vatten, socker, maizena och pressad citron i en kastrull.
       Koka upp under omrörning med träsked.
      Ta kastrullen från värmen. Tillsätt äggulorna. Låt krämen få ett uppkok.
      Tillsätt rivet citronskal och smör.
       Låt krämen svalna och häll den sedan i den avsvalnade pajskalet.
      Vispa vitorna till skum.
      Vänd försiktigt ner sockret.
      Bred eller spritsa marängen över citronkrämen.
      Grädda pajen i 150 grader i ca 15 min
 
 

 min plats mellan varven
 

 
böngryta

 och en liten tårtbit till kaffet
 
 jag tycker att mina stickor är VASSA
 
 några av mina matgäster
Rödstjärt, bergfink, bofink, talgoxe, blåmes, domherre, grönsiska, järnsparv
sädesärlan, ladusvalan och skata finns de här oxå
och så en liten gråsiding
 
så kom regnet och jag fick gå in
 
 kvällsmat ...starka korven och spenat
 
har klippt Lennart nu i kväll
här har jag kommit halvvägs
 

och så har vi provsmakat citronpajen
klart godkänd

 
Våra aktiviteter den närmsta tiden 
Lördag = Boksjödagen o konsert på SMU
Söndag = Gudstjänst i Vilakapel
Tisdag = konsert på Laisaliden
Onsdag = berättarafton på Udden
Fredag = fruksotkonser vid Ruttiebäcken, Gränsmarknad
Lördag = Gränsmarknad
Söndag = Gränsmaknad och siknotdragning här i byn
Måndag = Fisketävling ån
 
jag får nog vila nu fram till lördagen så jag orkar...

Inga kommentarer: