mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 27 juli 2016

Bestemors sockerbullar

150 g smör
4 dl mjölk
50 g jäst för söt deg
2 ägg
1 dl strösocker
½ tsk salt
1 krm hjorthornssalt
13-14 dl fint vetemjöl
Fyllning:
kan vara äppelmos
100 g mjukt smör, ½ dl strösocker och 1 dl lemon curd
som man blandar och så hallon (favoriten)
 men den här gången blev det vaniljkräm o hallon
ja man tar vad man tycker är gott och de man har hemma
Smält smöret i en kastrull.
Tillsätt mjölk och värm till ca 35°.
Smula jästen i en degbunke.
Häll i degspadet och rör tills jästen har smält.
Rör ner ägg, socker, salt, hjorthornssalt
och det mesta av mjölet, lite i taget.
Spar lite till utbaket.
Arbeta degen smidig.
Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 45 min.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda igenom den.
Tillsätt ev mer mjöl.
Dela degen i två delar och rulla ut längder, 
skär varje längd i ca 25 delar (40g per bulle)  
platta till varje bulle och lägg på fyllningen.

Nyp ihop bullen och lägg den med skarven nedåt i en pappersform.
jäs i 40 min
Grädda bullarna mitt i ugnen 6-8 min. 225°

Låt kallna. Smält smöret. Pensla bullarna och doppa dem i strösocker
ska du frysa dom vänta med smöret och socket tills du ska servera dom


Jocke kom på en fika och hämtade skottet
på Dr Westerlund, Jockes morfar hette också Westerlund

spännande gubbe

lyxig lunch

god kvällsmat ...vet inte om de syns men de är stuvad vitkål

lite bedövar vinet bagsurret ....
tandläkaren i morgon

Inga kommentarer: