mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 7 oktober 2017

en rätt vanlig fredag

 ja ha då har han i alla fall börjat föra över sina nummer till den "nya" mobilen
då han hade en så gammal telefon innan så går det inte att föra över på bättre sätt
killen på affären kollade för säkerhets skull
men Lennart fick snällt knappa in alla

 jag tar  och sätter en deg

Rågsiktskakor 
de klassiska brödkakor med hål i mitten.
4 st  220 °
Ingredienser:
50 g jäst
50 g smör, rumsvarmt
6 dl mjölk, fingervarm
2 tsk salt
½ dl ljus sirap
12–14 dl rågsikt

Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke.
Tillsätt mjölken och rör om tills jästen lösts upp.
2. Tillsätt salt, sirap, smör och rågsikt, lite i taget.
Rör ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter.
3. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.
4. Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord.
Dela den i fyra delar och forma dem till runda bullar.
Platta eller kavla ut dem till runda kakor,
20 cm i diameter. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
5. Stansa ut ett hål i mitten, ca 4 cm i diameter, med till exempel ett snapsglas.
Nagga brödkakorna med en gaffel.
Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min.
.
6. Grädda bröden mitt i ugnen i 12–15 min.
Låt dem svalna på ett galler under en bakduk.

 blev lite korv i ugn under sista jäsningen

 sen var det dax för brödet
(jag hade bara mörk brödsirap hemma)

 så har jag gjort rent ugnen i dag oxå 

 Lennart tog en tur ut i regnet och kom hem med dessa godingar

 pasta med en god tomatsås till middag
med riven parmesan

och så kvällens gotta

Inga kommentarer: