mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 27 oktober 2017

Jag är nominerat till Augustpriset!!!!!

 SMS från Soporo... nej den boken har jag läst
i dag var det SMS från Bibblan och jag rusar naturligtvis dit
titta där står den och väntar på bara mej....bok nr 27

 och så den sedvanliga kaffe o macka
för 20:-

 hem och fixa till svampen 

 blev en svampsoppa till lunch 

Receptet på svampsoppan 4 pers
1l rensad svamp
2 gul lök
2 buljongtärningar
1,3 liter vatten
1½ dl i mat (grädde)
2 msk smör
3 msk vetemjöl
vitpeppar
Skär svampen i mindre bitar. Lägg svampen i en kastrull, stor nog att rymma soppan. Förkoka svampen på medelstark värme tills vätskan har kokat in. (i dag var dom så torra så de behövdes inte) Finhacka löken och fräs den tillsammans med svampen tills löken börjar få färg. Blanda vetemjöl o vatten och späd försiktigt under omröring. Tillsätt buljongen och låt koka upp.
Låt kokan soppan småkoka i 15 min, passera 
tillsätt grädden och låt koka i ytterligare 5 min.
Smaka av med salt o peppar
 får säga att årets smak
LINGON är JÄTTEGOD

ord överflödiga 

 och så var det dax för dagens höjdpunkt
eller ska vi säga kvällens
Författarafton på Mässen

 Björn hälsar välkommen och berättar om huset

 Göran Lundin kunde berätta spännande saker om "sitt" vin

 och Magnus bjöd på toast Skagen 
a la Wretman 

 kaffebordet dukat

fullsatt och slutsålt

 och så kom hon då Marianne Cedervall

 berättade om sina böcker

 och det lät lovande
en till bok om Hervor o  Mirjam
det ser jag fram emot

 Vovvo nästan klar
han kan inte se och äta än
men i morgon blir han nog klar

och så var det de där med Augustpriset
den här boken är nominerad i fackboksklassen
och jag har en text med i den

1 kommentar:

Ellinor sa...

Låter helt underbart❤️❤️❤️👍👍👍👍