mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 29 mars 2018

Dymmelonsdag på er

450 bilder i en enda oordning
men snart har jag fått till det
så jag/vi kan göra en fotobok
av vår Romresa 

morgon via Webbkameran i Tärnaby

och så mina egna morgonbilder

men hur dimmigt blev det inte nu då??

var till Joeström och köpte lite bröd

kollade av gondolen när vi ändå var i "närheten"

fika hos Janne o Monika
vem som åt vad behöver jag väll inte skriva


det är så fin utsikt på kaffet i Tärnaby
kommer du hit är ett besök där ett måste
och sen ska du köpa en Västerbottenlimpa

jag tog lite rester när jag kom hem

 så var det dax att smälta lite mer snö
till TOA

 snön är så "lätt" så det blir inte mycket vatten av en hink

 så var det dax för årets premiär 
så himla skönt



mera mat... hade "julskinka" kvar i frysen här
och gröna ärtor 
GOTT

 så var det de där med Dymmelonsdag


Onsdagen i stilla veckan kallas dymmelonsdag 
efter det medeltida bruket att vira tyg kring kyrkklockornas kläppar 
för att de skulle ljuda dovt. 
Eller också byttes de vanliga ut mot träkläppar
 (dymmel = träplugg, träkläpp). 
Då ansågs påskfriden börja, 
den strängt markerade stillheten inför den stora helgen.

kl är 2 på natten och jag var upp och kissade
Månen lyser så det är inte klokt 

1 kommentar:

Ellinor sa...

Det tunnbrödet ser otroligt gott ut.Glad Påsk kram Ellinor