mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 16 december 2013

Nallar till Kulthammaren och barnen där







Nalleinsamlingen startade Anna Iggström efter att hon arbetat en del som volontär på Kulthammar. Hon blev otroligt fäst vid de människor som bor där, och särskilt barnen. Hela 60 barn bor just nu på Kulthammar.
– Det är inte humant på något sätt som de bor, men människorna är fantastiska, säger Anna Iggström.
Den första idén hon fick - innan julklappsnallarna, var att virka tomtar till asylboendet. Men efter att ha varit inne på gruppen "Online virkcafé" på Facebook ändrade hon sig. Det blev virkade nallar i stället – eller snarare katter.
– Mönstret heter "Hjärtekatten" och är ett jättelätt mönster för någon som kan virka, och det går att variera. Vill man inte göra en katt så kan man göra en hund, eller nalle, eller vad som helst, säger Anna Iggström.
Hon har själv virkat flera gossedjur, men resten har hon fått skickat från folk runt om i Sverige, samt Finland och Norge.
– Det är så kul att se engagemanget och att min idé fungerar. Många skickar inte en utan flera nallar. De som är engagerade är verkligen engagerade.
I nuläget har Anna samlat ihop 44 stycken nallar, men är säker på att hon kan nå målet som är ett till varje barn.
– Och barn räknar jag med alla som är upp till 15 år. Skulle det vara så att jag mot förmodan inte får in alla 60 så sänker jag åldersgränsen, men jag är ganska övertygad om att vi klarar målet.
Julklapparna kommer att delas ut till barnen på Kulthammar på julafton, så är det tänkt i alla fall.
– Men det lutar åt att det kanske blir dagen innan. Det beror på när de kan ta emot mig, säger Anna och fortsätter:
– Men dela ut klapparna ska vi, jag kommer att ta med mig min son, och roligt vore det ju om vi kunde ha en tomte, men jag vet inte om det går att lösa.
Förutom att samla in nallar till Kulthammar brukar Anna också spendera en del tid där på helger när hon har möjlighet.
– Jag hörde av mig till dem redan när jag hörde att det skulle bli ett asylboende. Jag har hållit i några barngrupper och samlar in kläder som jag skänker till de boende. Jag har faktiskt hela bilen full med kläder just nu, som jag ska åka dit med.
Sin övriga tid spenderar Anna tillsammans med sin son, som är tre och ett halvt år gammal, och med sina studier för att bli arbetsterapeut. Anna tycker om att hjälpa andra.
– Just nu är jag inriktad på stroke-patienter, men det vore fantastiskt om man kunde kombinera jobbet som arbetsterapeut med att hjälpa asylsökande.

Inga kommentarer: