mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 29 november 2017

förvirringen är stor

 i dag bakade jag bullar
skulle göra såna goda 
saffransbullar med apelsin o mandel ur Allers

200 g smör
2 kuvert saffran à 0,5 g
4 dl mjölk
2 dl vispgrädde
50 g jäst
2 dl vit sirap
1 krm salt
2 ägg
skal av 2 apelsiner
18–20 dl vetemjöl special

men som vanligt hade jag inte läst receptet
det skulle ju vara både vispgrädde och vit sirap i degen
och inte hade jag de inte...Apelsin hade jag men den glömde jag

 ja ja jag tog ett vanligt bullrecept 

5 dl mjölk
2 paket saffran
50 g jäst
2 dl socker
1 tsk salt
2 ägg
175 g smör, mjukt
13-14 dl vetemjöl

och gjorde fyllningen med smör socker och APELSIN

 och det funkade de oxå

 medan bullarna jäste tog Lennart en kylig promenad
nästan -20°









provsmaka 
Godkänd
trotts min virriga hjärna 
 ser inte mycket ut för världen 
men lunch blev det..
dock använde jag inte kryddpåsen i paketet

inte så illa

så lite vila innan det var dax för en tur till T-by

 för att träffa Lars och alla andra på Bibblan

 där vi skulle se en dokumentär om Runar From



så var det dax för kaffe

och en macka


hittade de här kortet på Thyra 
det är från när dom var och hälsade på innan vi åkte 

Inga kommentarer: