mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 29 juli 2024

till Morfars födelseort .....


dagen började med att jag "stoppade"
eller mer lagade Lennarts strumpor



Hedda håller vakt på oss från sin 
egen plats 


och så lite stickning


så for vi då till Morfars födelseort



ett underbart café i gamla kyrkskolan 


hembakt i underbar miljö


och plocka av gjorde personalen...fniss fniss


så var det dax att besöka kyrkan


dopfunten som morfar döptes i 1894


i kyrkan var det en utställning med dopklänningar
o dophättor


även koftor


inte som vi är vana vid ...men otroligt vackra


detta är en hätta för flickor


och detta för pojkar




tänk för mer än 100 år sen trampade
min morfar detta golv


Upplandsslätten är magiskt




när man planterar en liten buske
vid graven....och åren går


så var det dax för skolmuseum 
också vid kyrkan




trodde ett tag att morfar gått i skolan här 
men det visade sej att det hade funnits skola
i Mosta där morfar bodde så det var nog
där han gick


mycket äpplen blir det


och körsbär 


synd att det var en gärdsgård runt körsbären
annars hade jag allt pallat några


här kunde man sitta ute och fika
mellan gamla skolhuset och 
skolmuseet 



så for vi vidare på vår resa


ja men här i ett litet utrymme
med slanor till golv
bodde GÖDGRISEN 
hen fick inte röra sej och göra av med energi
det skulle ju bli en FET gris ingen smal rackare


klart  det måste finnas ett dass
och det var i bruk




jag hittade en nyckel utan för F
och skrev på vår sida på FB 
att den fanns att hämta i E
och de dröjde inte länge förrän det kom 
en tjej som minst sin nyckel
FB är allt bra bra ibland


väl hemma blev det lite 
uppvärmda bananpannkakor med 
blåbärssylt o grädde 


så har byxorna lämnat stickorna


här slappar vi som synes


jag ska lägga upp för lilla mössan
men Hedda tycker inte jag behöver läsa mönster


i kväll var det mat från GRÖNA WOKEN
blev dock lite besviken 
kycklingen var hård o torr
och inte nog med det den var ju kryddad med 
curry .... jag brukar ta kyckling med jordnötssås
och de har aldrig varit dåligt förut
men nu var det inte helt OK



ja men så fick vi en medalj i gen då










 

Inga kommentarer: