mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 24 oktober 2017

Het chutney

 är det normalt att Rhododendron blommar NU?
Våra gör det i alla fall

 så en tur till bibblan ... 
och en macka förstås innan jag fortsätter till ICA

 Ola fyllde år ...
det är han som har hand om Hjärtpunkten 
och är den som hjälper till när mobilen eller plattan får spunk
(eller jag inte fattar)

 det blommar vackert på vår gård

 talgoxarna har kalasat på en kartong??
någon sa att dom vinterbonade boet
ja de kan ju vara möjligt

 dax att fixa tomaterna jag fått av Heleena



Chutney på gröna tomater

1kg gröna tomater
2 stor gul lök
4 vitlöksklyftor
2 äpple
3-4 cm av en bit färsk ingefära
1 het chilifrukt
1 kanelstång (stor)
2dl äppelcidervinäger
3 dl ljust muscovadosocker, 
2 kryddmått salt

Tvätta tomaterna och skär dem i kvartar. 
Finhacka lök och vitlök. Skala äpplet och tärna det fint.
Finhacka färsk ingefära och chili.
Lägg alla ingredienserna i en kastrull eller gryta och koka ihop 
till en ganska fast marmeladig konsistens. 
Det tar tid. Räkna med nästan en timme på lagom småputtrig värme. 
Häll upp i väl rengjorda burkar. 
Jag diskar först och låter burkarna stå en god stund på 100 grader i ugnen 
innan jag häller i den heta chutneyn.

 blir gott till våra gäster på soppköket

hade bara en biff kvar...
och den skulle räcka till oss båda
och det gjorde den...blev över så jag får till lunch i morgon oxå

hittade den här i morse ... länge sen jag hade den påmej 
men i dag har jag haft den Tack Lovisa o Runar

har stickat lite på vantarna 
blir klara i morgon

1 kommentar:

Ellinor sa...

Alltid flitig som en myra😍Kram