mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 18 juli 2018

Tisdag i dag sägs det...

tur att jag kan se på min dosett vilken dag det är
Måndag tom
tisdag full
alltså är det tisdag i dag

 och varmt är det 
kl är 7.30 

 ska det bli nån promenad får det ske NU
laddar Carl-Oskar 
med Vattenflaska och grytlappar
ja dom sistnämnda ska läggas i en postlåda
för leverans till en vän 
som bor här bredvid

 det är i alla fall skönt i skogen

 höger eller vänster de är frågan
som många ställer sej i dessa valtider
NU är det inte politik utan promenad det gäller
så jag väljer höger
(annars hade det blivit vänster)

 hemma på gården igen
ett av våra staket



lite vatten innan jag går upp till mej
ser du huset som skymtar i bakgrunden
det är "mitt" hus

och den här krukan står utanför "min" dörr


blev inte så långt
men det blev ändå
grytlapparna ligger nu i en postlåda
ungefär där dom röda sträcken korsar varandra
hoppas mottagaren blev nöjd
hon hade köpt garnet för att virka grytlappar själv
men upptäckte att hon inte kunde...så jag gjorde det åt henne



efter den lilla promenaden var det gott med frukost

ja ja det ska nog bli en katt det här oxå va det lider
eller en värmare till dragkroken....

ja vist jag 
jag "stal" några svartvinbärsblad på promenaden

skulle ha dom till gurkan
la in en ny laddning..

Färdiginlagd västeråsgurka kostar 149:-kg
bara gurkan kostar 39:- kg
en knippa krondill 20:-
 (och den räcker till 10 inläggningar)
1 dl salt kan väll kosta 50 öre eller nått
så det blir lite prisskilnad

Var ner till grannen med en burk också
dom blev så glada

Medan jag vilade och hade det koseligt på balkongen
for Lennart och Göran 
till Borgåsund 
dom ser ut att ha haft det bra dom oxå 

blev vist både kaffe o glass
och massa prat
det var dom vädra gubbarna

 dom här svartingarna 
är ena riktiga godingar
ja om man gillar lakrits förstås

200g mandel + 1 tsk salt + 1½ msk lakritspulver + 1½ dl vatten
får puttra i en stekpanna tills vattnet är borta, rör lite ibland
lägg sedan mandlarna på en plåt och torka dom i 150° 20 min
låt dom svalna 

ät upp dom

men man blir törstig av dom

 lite soppa till lunch
soppa av linstyp... med mycket citron
och den kan ätas nästan kall

kassler o potatisgratäng till middag
(gratäng på färskpotatis är ju inte någon höjdare)

ja det blir nog ändå en katt

Inga kommentarer: