mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 17 september 2016

att ha VÄNNER betyder ALLT

 Webbkameran i byn
de är dimmigt där ser jag

 vi har också dimma

 på Forsbäcksberget var de solsken
men över Gautajaure ligger dimman tät

 efter ett besök i ett strömlöst Tärnaby hem och fixa lite inför kvällens gäster

 till den minsta gästen

 vi andra fick Flygande Jakob
en 70:talare

 jag lyckades vist få med Jocke på ett hörn


 Baran tyckte nog leksakerna var bättre än maten


 Marya hade DEG med sej
Mjöl (½påse) salt, hett vatten och 25g jäst
som har jäst i 1 timme under tjocka varma bakdukar

 här värmer hon 2-3 dl vatten och knappt en matsked vetemjöl

så delade hon degen i fyra delar
plattade till och smorde med handen in mjölvattnet

 gjorde ränder med en bordskniv
gräddade direkt på het plåt
vände brödet några gånger (alltså bara snurrade runt) och bytte plats
hon hade två på plåten samtidigt

 här fick jag inte diska NEJ då ...

 killarna tittar på Paralympics
någon STAKA mannen som tagit medalj

 Bästa Farshid
 underbara Marya

och PRINSESSAN BARAN


 så var då bröden klara

skulle gott kunna bjuda Kungen
eller Per Morberg eller vem som på detta goda bröd

så blev de då natt även denna fredag

16 sep 1925 föddes min mamma

GRATTIS lilla mor i din himmel

Inga kommentarer: