mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 19 april 2013

marokansk kykling, kokostoppar och ett mystiskt arv



Ingredienser; Couscous, Gul lök, Kycklinglårfilé, Mandel, Morötter, Persilja, Russin, Röd paprika, Saffran, Kanel, Kycklingbuljong, Olivolja, Salt, Sambal oelek, Spiskummin & Vitlöksklyftor.

- Tärna 200g morötter. Tärna 1 röd paprika. Finhacka 1 gul lök.

 - Halvera 600g kycklinglårfilé & bryn i 1 msk olivolja i en stekgryta.
Tillsätt 1/2 tsk salt, 2 vitlöksklyftor (pressade), lök, morötter & paprika. Stek i 2-3 minuter.

- Rör ner 1 pkt saffran, 1 tsk spiskummin, 3/4 tsk sambal oelek, 2 dl russin, 4 dl vatten & 1 tärning kycklingbuljong. Sjud under lock i ca 10 minuter.

 - Koka 3 dl couscous enligt anvisning på förpackning, men använd gärna 1 tärning kycklingbuljong istället för salt. Blanda sedan ner hackad persilja.

- Tillsätt 50g mandel till grytan. Smaka av med salt.

- Strö hackad persilja över kycklingen & servera med couscous.

 50g smör
2 ägg
1½dl socker
200g kokos
 
smält smör och låt svalna
vispa ägg o socker pösigt
blanda i de avsvalnade smöret och kokosen
låt stå och svälla i minst 15 min
klicka upp på plåtpapper och grädda i 170° 12 min

 köpte två nya blommor på IKEA
 
 tro de eller ej men de är samma färg på dom
 
 pris 9:- st
 
 kycklinggrytan kommer jag helt klart göra igen den var toppengod
 
 ja då har jag börjat på Snuggle "stickningen"
 
Annaeva läser upp ett "lustigt" mail hon fått
hon skall ärva någon stackare som dött i Indonesien!!
 
26 maj 2006 var de tydligen jordbävning i Java
och killen hade dött
Mailen är från Gana....ja ja
bankmannen skall ha 50% av summan

Inga kommentarer: