mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 24 april 2018

det regnar så det blev en härlig dag i köket


Världsbokdagen 
är en temadag instiftad av Unesco 1995 
för att uppmärksamma boken och upphovsrätten
och allas rätt till läsande

då vi varit och handlat 
MÅSTE vi ju besöka Janne och lösa världsproblemen

han är inte alls sur...


hemma blev det korv o stuvad spenat

och en burk med pressgurka

en gurka
3 krm salt
2 msk 12% ättika
½ dl vatten 
2 msk socker
½ krm vitpeppar
lite cilhi
en kruka persilja

hyvla/skär gurkan tunnt tunt 
gör en lag på attiksa vatten socker vitpeppar 
rör tills sockret smällt
hacka persiljan 
varva persilja o gurka i en burk 
häll över lagen

så var det dax för kåldolmar

1 kg köttfärs
3 ägg
2 lökar eller 1 jättestor
2 kokta kalla potatisar
3 dl mjölk
1½ dl ströbröd
4 msk kikkomansoja
3 msk ljus sirap
3 msk konc kalvfond
salt peppar 
och ett kålhuvud förstås

Hacka löken finst och fräs den gyllenbrun i smör, låt svalna
blanda mjölk, ströbröd låt svälla i 10 min
blanda sen samman allt med köttfärsen och dom övriga 
ingredienserna salta och peppra

så ska kålen förvällas
jag sätter en korkskruv i stocken så blir den lättare att hantera
koka upp vatten i en stor kastrull där hela huvudet rymms
lägg i huvudet och låt koka i ca 15 min 
ta upp och lossa bladen
efter några varv brukar det vara dax att lägga i huvudet igen 
för att få bladen mjuka 


skär bort det grövsta på bladet

lägg en klick med färs på varje blad

och linda till täta knyten 
lägg skarven nedåt på smord plåt

pensla med smält smör och ringla över sirap
peppra gärna lite extra

200° i 45 min 
späd med lite buljong 
när dom fått färg vänd dolmarna 

av det som blir kvar blir det en pudding
hacka resten av kålhuvudet
fräs på kålen lite i en gryta

ett lager kål ett lager köttfärs och så kål igen
på med lite buljong och in i ugen 
200° 40 min



 trorts att vi lagat så mycket kålmat 
blev det soppa på spenaten från lunchen 


i morgon ska vi stå för lite gofika på filmkvällen


Tuppkaka, Silviakaka, Skärgårdsrutor, Gula rutor
Mjuk kaka i långpanna
kärt barn har många namn 

ca 30 st
4 st ägg
4 dl socker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2,5 dl varmt vatten

Glasyr
200 g smör
2,5 dl socker
4 msk vaniljsocker
2 st äggulor

Garnering
1,5 dl kokosflingor

Gör så här
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten
Tillsätt det varma vattnet
Häll smeten i långpanna klädd med bakplåtspapper
Grädda i 175 grader i ca 20 min
Låt svalna
Smält smöret till glasyren

Tillsätt socker, vaniljsocker och äggulor under omrörning
Bred glasyren, som är ganska lös, på kakan
Strö över kokos
Låt kakan bli kall och skär sedan upp den i rutor

men glasyren får vänta till i morgon Nu får kaka svalna 


vi har provat nya Singoalla 
toppen goda tyckte jag 
Lennart ... ja då 










1 kommentar:

Ellinor sa...

Du är så himla duktig😍😍😍Din mat ser så god ut,tyvärr så äter jag inte kål i någon form men det ser otroligt gott ut👍Det blir spenatsoppa till lunch idag..mums