mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 22 oktober 2018

en dag på soppköket sen är orken slut..men lyckan på topp

 dagen började magisk
MEN rätt snart blev det MULET o DIMMA

 så var det åter dax att servera mat

 goda isterband från Mässen

lammgrytan jag fixat tog slut rätt fort

 och av kålsoppan blev det inget kvar
40 gäster fick mat och matlådor
en bra dag med andra ord

och till kaffet serverade vi
AnnaGretas goda Rulltårta

 och när gästerna gått
är det städning som återstår
Omar dammsuger

 Kia torkar bord o bänkar
Lena tar toa och Marie svabbar golv



tanken var att vi skulle till Domkyrkan kl 18
men då sov jag...ja ja sånt händer i min värld
det var gudstjänst med Kjell Höglund låtar
Lugnare vatten
jag får lyssna här i stället
ÄLSKAR hans texter

 var inte hungrig efter dagen
hade ätit någon korv på stående fot
så det blev "bara" ostkaka


så där Då är jag igång på en vante till Thyra

BETTANS o THYRAS 
Tumvantar 
st 1-2 år 
garn mellanraggi (30g)
stickor 3 +2½

lägg upp 32 m på stickor 3
sticka rätstickning i 6 v

övergå till slätstickning 15v

byt till stickor 2½
sticka 1a 1r i 12v

byt åter till slätstickning o stickor 3
sticka 4 varv

Öka nu för tummen:
1r, öka 1m, 2r, öka 1m
sticka 2v utan ökning
öka igen men 1r, 1öka, 4r, 1öka
sticka 2v utan ökning
sätt nu tummens 6 maskor på en tråd
och lägg upp 6 nya maskor och sticka
slätstickning i 25v från resåren

Hoptagning:
4r 2 tillsamman varvet ut
1varv utan minskning
3r 2 tillsammans varvet ut
1 varv utan minskning
2r 2 tillsammans varvet ut
1r 2 tillsammans varvet ut
dra en tråd 
genom återstående maskor och fäst

Tumme:
plocka upp dom 6 m på tråden
plocka upp 6 m på vanten + 1 ny maska på var sida
maska av dom nya maskorna på första varvet
genom att sticka dom vridna (för att det inte ska 
bli nått hål i tumvecket)
sticka 11 varv
minska sedan genom att sticka 2o2 varvet ut
dra tråden igenom och fäst

2 kommentarer:

Ellinor sa...

Lyckan är att hjälpa andra❤️

Berith sa...

Flitiga du! Ostkaka som är sååå gott!