mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 22 april 2022

en god gärning


dagen började med
Seniormässa 


Lasse på Stora Ekeby
sjunger gubben i lådan


Ninni o Filip 
från Officersmässen
serverade gubbröra 


och hantverksbryggeriets öl



köpte 15 ägg för 25kr
det var allt som följde med hem
från mässan



så var det dax för veckohandling
på City Gross
med avslutande fika/lunch
jag tog en gårdagens macka
med ost o skinka
det var 
TVÅ skivor ost
TRE skivor skinka
och ett pyttelitet salladsblad


en tur till apoteket.....

Kådlack låter ju bra
från finska granskogen
måste få till nått 
mina naglar
har liksom fått svamp

luktar gott i alla fall

Abicin 30 % Kådlack penslas på nagel och hud, låt torka 15 min. 
Vid behandling av nagelsvamp 
behandlas det infekterade området minst 2 ggr per vecka 
tills ny nagel vuxit ut (3-12 mån). 
Nagelns yta kan ruggas upp lätt med en fil 
för att öka absorptionen av lacket


Lever stod inte på handlingslistan
men inte kan man motstå röda skylar
och lever är ju dessutom gott


billiga grönsakslådan 
35kr för detta
en tomat och lite på en grön paprika var de ända
som jag fick ta bort
så fiffigt att affären inte slänger
utan säljer ut till billigt pris
10 kr/kg

i dag blev det 165 kr i rabatt
men då är inte grönsakslådans
rabatt inräknad 


in på plantagen och köpte en 
liten blomma

Hedda har fullt sjå 
Grannen håller på att riva ut ett golv
och lägger skräpet på sin balkong
hon är mycket förundrad
över tilltaget


blev en aning trött av 
mässa o handla 
sov i 2½ timme


så fick jag meddelande om
brev att hämta på 
Sannas spelhörna


blev en liten promenad 
med andra ord


röd backsippa


balkansippa
nu blommar det på  våran gård


och så var Linus huvtröja
hemma hos mej
nu får vi se när 
han kommer 
och hämtar
den


var ju två gurkor i 
billiga lådan
fick bli en omgång
pressgurka


hade köpt Majskyckling
nån gång och det var då en 
riktig miss...så slafsiga filéer
man kunde nästa inte förstå att det var 
Bröstfilé.... men smaken var de inget fel på
så jag tog och malde dom filéer som var kvar 



skulle bli köttbullar 
men smeten blev så lös
så jag skedade upp på plåten och 
gräddade i ugnen
gick bra de oxå
Kryddade färsen med timjan o citron


gjorde en tomatsås till
blev riktigt gott


nu har jag gjort en god gärning 
ja de är inte jag som bakat piroger
utan några kvinnor från 
Ukraina


men jag har beställt 25 st
med olika fyllning
får hämta på onsdag
dom får jobb och pengar
och jag får piroger
vist tusan är det toppen






 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Levergryta och piroger och finna blommor=underbart 🤗