mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 29 augusti 2012

dagens mat och varför blir löven gula/röda på hösten....

 köttbullar o makaroner
de går men är ingen höjdare
för min mage
 de ser ut som Ryfjället tagit min kuddstopp
en varm macka med makrill är aldrig fel
 
och nu vet jag varför löven blir gula/röda
 
 Därför att ett grönt ämne, klorofyll, bryts ner och försvinner ur löven.
De gula och gulröda ämnena som ger löven deras höstfärger
finns i löven även på sommaren,
men det gröna klorofyllet har en mycket starkare färg så det tar överhanden
och ger löven deras gröna färg på sommaren.

Klorofyllet behövs för fotosyntesen,
när växterna så att säga lagar sin mat med hjälp av ljus.
Vid fotosyntesen tar växterna upp vatten via rötterna,
och koldioxid och ljus via bladen,
och skapar kolhydrater (främst glukos, druvsocker) som växten behöver.
Dessutom bildas syre som avges till luften och som vi sedan kan andas.

När det blir kallt på hösten ställer växterna om sig till sin vintervila,
och de flesta lövträd och många buskar tappar sina blad.
Innan bladen fälls tar växten vara på så mycket energi som möjligt ur bladen,
klorofyllet och en del andra ämnen i bladen bryts ner till ämnen som växten tar upp.
Klorofyllet bryts ner ganska snabbt,
så den gröna färgen försvinner först
 och ger plats åt de gula och gulröda ämnena
som ger löven höstfärgerna.

1 kommentar:

Bibbi sa...

Det var Din macka jag testade i smörgåsgrillen och åt till lunch ,och var illamående till sent ikväll ... ALDRIG mer ...
Strömmingen gick väldigt bra ... Natt natt