mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 23 augusti 2023

en bok du borde läsa....


just så är det
och ute regnar det


de blev uppehåll och 
Lennart tog tag i trasan
och gick ut och fixade till fönstren


och Hedda sover


jag fixade en kakdeg

Farmor Astrids 
russin/korintkakor
3 dl mjöl
1½ dl socker
1½ tsk bakpulver
200 g smör
1½ dl russin/korinter
i dag blev det russin
nu ska dom vila i kylen
till i eftermiddag


tacokorven från i måndas
får i dag bli en korvlåda med ris från i går
och lite extra sås med 
matgrädde o   Schysstkäks röda sås


helt ny rätt av en gammal


läser/lyssnar slut på 
en vind över Ådala
så bra böcker om ett koloniområde
och dess innevånare
vanligt vardagligt men ändå spännande


så har kakdegen vilat klart och även jag
så då skar jag bara tunna kakor och la på
plåten 175°


Hedda håller kollen 
ungen är lite ojämn i värmen
så man måste vända plåten
ibland


några blev lite extra bruna
ingen dock helbränd
 (datorn tycker hembränd,
var ju visserligen rätt de oxå)


jobbigt att vara ugnsvakt


korven räckte till kvällen oxå


nu har jag börjat lyssna på den här boken
om en av mina förebilder i livet
OTTAR 

en bok du borde läsa/lyssna på

Elise föds år 1886 som det sjuttonde
 av arton barn i en norsk prostfamilj. 
När hon ser moderns söndertrasade kropp 
växer ilskan inom henne. 
Än större blir den när hennes älskade lillasyster Magnhild 
förskjuts från familjen efter att ha blivit gravid. 
Här föds Elises vilja att protestera,
 hjälpa och förändra, 
något som ska följa henne livet igenom
 och ta henne från Norge,
 vidare till Danmark och slutligen Sverige.

Jag vill riva upp himmel och jord 
är en känsloladdad roman om Elise Ottesen Jensen, 
mer känd som Ottar. 
En kvinna som levde ett liv präglat av både ljus och mörker, 
men som alltid hade förmågan 
att vända sina sorger till en inneboende kraft. 
Marie Lok Björk har inspirerats av hennes öde 
och skrivit en innerlig roman
 om en av världens främsta kämpar 
för kvinnlig sexuell frihet. 
Vem var egentligen kvinnan som grundade RFSU? 
Vilka händelser formade henne? 
Och hur fann hon modet att trotsa Sveriges lagar 
och riskera fängelse för den kamp hon trodde på?


kvällens macka



 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Ska läsa den,såg att biblioteket har den👍Nu blev jag sugen på kakor😉