mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 23 augusti 2013

en solig fredag

i dag blev jag MYCKET GLAD
en "gammal" konfirmand skrev ett inlägg på FB
jag hade skrivit att jag skulle nog blivit kemist i stället...
då skriver han så här gulligt......
 
 
Anders Altheas Paulsson Nä, så får du inte säga,
vem skulle då förgyllt hundratals ungdomars liv
och förberett dem för att tackla vuxenlivet på egen hand.
Ingen hade gjort det bättre än dig
 
tack Anders Du gjorde min dag...
 
 lunchen blev stuvad vitkål o god kycklingkorv
 
 och så en kopp kaffe i solen
 
 så blev de lite inlagda grönsaker
gurka, blomkål, lök o paprika
i en lag
  • 200 g vatten
  • 200 g ättikssprit 12%
  • 340 g socker
  • senapsfrön, dillfrön och liten ingefärsbit
  •  

  •  här ligger gurka i saltvatten
    för att i morgon hamna i ättikslag
     
     har beställt åtta kakur

    dagens post...
    boken har jag beställt på nätet
    en helt underbar berättelse om hur de var att vara barn på 20 talet
     
     köttgryta med syltade kantareller
     
     de är många små myggor i luften i kväll
    tur att de inte var den stickiga sorten
     
     Matmuffins
  • lök
  • bacon
  • 8 dl vetemjöl
  • 1 msk bakpulver
  • 12 tsk salt
  • 100 g Smör
  • 4 dl  mjölk
  • 2 dl riven ost gratäng

  • Gör så här:

    Sätt ugnen på 250°. Sätt ut pappersformar på en plåt eller smörj en muffinsplåt lätt.
    Hacka löken och skär bacon och stek .
    Skär smöret i tunna skivor.
    Hacka samman mjöl, bakpulver, salt och smör för hand eller i en matberedare.
    Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg.
    Blanda i lök och baconfräset.
    Fördela smeten i formarna. Strö över osten.
    Grädda mitt i ugnen 12-15 min för normalstora.
    Låt muffinsen svalna något innan de försiktigt tas ur muffinsplåten.
    Servera ljumma eller kalla.

    Inga kommentarer: