mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 18 juni 2016

jag trodde de var torsdag...


Ärtsoppan har en historia i Sverige
som sträcker sig ända tillbaka till 1200 talet.
Exakt vart ärtsoppan kommer ifrån vet man inte
men man vet att ärtsoppan även har gamla anor
i Irak, Iran, Ryssland, Indien och några få nordeuropeiska länder till förutom Sverige.
Ärtsoppan äts traditionellt på torsdagar
och orsaken till det härstammar från den tid då svenskarna var katoliker,
runt 1200-1300 talet.
Då fastade man fredagar, lördagar, måndagar, tisdagar och onsdagar.
Med fasta så innebär det att man inte åt kött på andra dagar än torsdag och söndag.
För att klara fastan så behövde man ha något bastant i sig och då åt man fläsk på torsdagar.

 men eftersom de var fredag hade jag tid för mina fötter...

 sitter och väntar...blir bra de här
han hittade ett "nytt" fel på min fot
har ingen eller mycket dålig hälkudde
går på bara "benet"
fast jag har inte ont av de i alla fall


 på Maxi Hälla har KANTARELLERNA redan kommit
innan Jordgubbarna tagit slut
SUCK o STÖN

donats med mjukglass....
stor portion som räcker till en mindre familj

lite kul på himlen i kväll

Inga kommentarer: