mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 27 augusti 2018

Söndag igen .....

 ingen bra bild 
men det blev bråttom
TRE ekorrar samtidigt
de är inte vanligt
dom brukar för det mesta mota bort varandra

 tänk om du kunde känna doften av HÖST
hög klar luft i massor

 mossa är grönt o vackert
och inte behöver man klippa det heller
mjukt att gå på dessuom

livets tre nödvändigheter

 Södra station igen 
men tror det var sista lådan för den här gången

 efter lite vila blev det bak för mej
och Lennart for till crossbanan 


 Gáhkku 
som det heter på Samiska

25 g jäst
2 ½ dl mjölk, fingervarm
1 msk strösocker
75 g smör, rumsvarmt
1 tsk salt
67 dl vetemjöl

gör en deg som vanligt och låt jäsa 1 timme




 grädda i HET ung eller över öppen eld

öppnar en påse med gott o blandat
OJ VA JAG LÄNGTAR EFTER  LINUS

 men kolla här 
mina lärksoppar har kommit i gräsmattan
dom fanns inte där i morse 
snacka om att komma som svampar ur jorden
nu ligger dom i kylen stekta tillsammans med lök
får bli tillbehör till korven i morgon

 alla svampar plockar jag inte

när brödet var klart och svampen stekt
tänkte jag sätta mej här i solen
men DÅ kom MOLNEN
och det blev ju jättekallt
+10° bara
går in

 som sagt Lennart var till Crossbanan








 det har varit trädfällning i byn i dag
här är det hos Strömsö

 och här är det hos oss
björken som föll i vinden
kapas upp

 och en torr sned björk ska fällas
Fredrik funderar

 Tony kommer till undsättning

och Lennart kollar på avstånd
men nu ligger den fint med kronan rakt i rishögen

 så blev det då kräftor och nybakt bröd



då är det bara tummen kvar


ser ut som kuddstopp på toppen 

1 kommentar:

Ellinor sa...

Brödet ser ljuvligt gott ut och jag älskar ekorrar😍