mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 22 februari 2024

historiens vingslag


min Farmors mor o far
Augusta Granlund 1874-1919
Johan Berglund 1872-1948
han var skräddare i Stora Skedvi 
utanför Hedemora
fotot måste alltså vara taget
före 1919 då Augusta dog
 

i dag har jag använt hans "sprätt"
när jag skulle laga min skjorta

MAGISKT ÄR DET


att meditera kan vara att sy för  hand


köttbullspytt till lunch


det blir ingen Bingo för Lennart idag
han har ont i halsen och ska inte 
vistas bland folk 


han botaniserar i vår historia
bland gamla papper och skrot
här ett hyreskontrakt på en 
"sommarstuga" från 1937


jag tar mej till 
❤️punkten


en skön stund



på vägen hem såg jag snödroppar


och julstjärnorna har stora knoppar


hemma blev det en kaffe på balkongen


och så sy klart skjortan
har tagit bort kragen och kapat manschetterna
som var slitna Nu lever skjortan ett tag till 


en torskromslåda
potatismos i botten
sen på med lättkokt broccoli 
lite béchamelsås
torskrommen i skivor
på med massa finskuren purjolök
toppa med ost 
så gott 
men nu har jag inte mer torskrom
får ta en sväng till Norge och köpa mer 
fniss fniss


Husse o Hedda äter kvällsmacka



farmen


vännerna i Köping


och kockarna var kvällens underhållning


Hedda ligger på armstödet till soffan och blänger på mej
för jag har liksom inte riktigt tid med henne just nu


har stickat klart provlapparna till koftan
och en socka 
Hedda synar av 


nu ska jag bara få till en tvättid 
så jag kan provtova ena lappen

 

3 kommentarer:

Ellinor Blomqvist sa...

Tänk att man kan bli så glad för snödroppar,det har varit lång vinter.Lotta är i Älvsbyn och åker skoter,så fina bilder,snö och blå himmel,här är det grått.Skicka en krya på dig kram till Lennart🍀

Anonym sa...

Matematik i verkligheten med provlappen och tovningen.

Anonym sa...

Hoppas Lennart kryar på sig snabbt!! 😊