mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 7 februari 2024

när man hamnar i virkträsket 🧶🧶


i dag är det samernas nationaldag
 som firas till minne av när Elsa  Laula och Daniel Mortenson   
kallade hon till det första samiska landsmötet, 
den 6:e februari 1917, i Trondheim



Den samiska flaggan antogs vid samekonferensen i Åre den 15 aug 1986
motivet härstammar från schamanens trumma
och dikten Paive Parneh (=solens söner)
av sydsamen Anders Fjellner
Flaggans cirkel står för andlighet 
och det röda = solen, blå= måne
Den gröna symboliserar naturen, blått vatten som är ett livselixir
rött är elden, värme o kärlek gult symboliserar solen
den har samma färger som den samiska kolten Blått Rött Grön o Gult



Lennart tog en sväng i skogen
undrar om han borde haft skridskor?





SÅS lever o potatis till lunch
*fniss fniss*


så var det dax för lite 
meditation på ❤️-Punkten
med Bitte eller var de Bibbi


PRO har en resa till Värmland
och Lars Lerin 
nu är vi anmälda 
14 maj bär det av


att åldras med skönhet


här sitter kattbjörnen och väntar
på ett ansikte


och så fick han ett


hela gänget samlat
som jag virkat av garnet jag fick
av Veronica 
Hjärtekatten tackar och bockar


en annan hjärtekatt inspekterar lådan


här ligger hela gänget som ska packas och 
fara till Göteborg
och delas ut till barnen på hjärtavdeningen
och deras syskon
MEN KOLLA där ligger en stackare
som inte har händer o fötter
MÅSTE fixas
på momangen


så var de fixat och alla  katter har fått namn
och alla både katter och syskondjur ligger
i plastpåsar
(vilket jag har så svårt för 
hur ska dom kunna andas?)


rotmos o fläsklägg till middag


ett minne på FB 2013
Ha Ha nu ska ni få höra
jag frågade Niklas hur dags han skulle väckas i morgon
jag frågade om de var kl 7
men han svarade 8
va sa jag, men bussen går väll kl 8
"ja ha var de de du frågade,
jag trodde de var hur många maskor de är mellan ökningarna"...
ja ja nu är han fast i virkträsket
han virkade en mössa till en ungdom i Uganda ....


kvällen blev en riktig TVKVÄLL
Farmen


Lerin på Lofoten


några stollar som skulle ta sej till 
sydpolen i kläder o utrustning som Scott hade 1911


och avluta med ett rusigt program om
barn vars far var vit och mor var färgad
barn födda på -60
myndigheterna (vita men) tog barnen
från sina mödrar med förevändningen
att dom skulle få studera i Europa
jag skäms att vara vit

 

2 kommentarer:

Ellinor Blomqvist sa...

Kul med Värmlansresa,jag ska faktiskt också resa omkring i Värmland i sommar,har sett alldeles för lite av det landskapet!

Anonym sa...

När jag ser alla de virkade djuren känner jag värme i ❤️ När jag läser om barnen som flyttades till Europa blir 🩵det till is