mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 2 december 2019

Nytt År Ny Tröja

 i dag är det första dagen på 
NYA KYRKOÅRET
Gott nytt år alla vänner


 så var jag igång med 
"kalenderstickningen"
en ledtråd varje dag fram till jul
Vet att det ska bli en socka de är det lända

Lucka 1
Lägg upp 24 maskor med Judy’s Magic cast on.
Sticka ett varv r
Ökningsvarv
Öka en maska i den första maskan på varvet genom
att sticka en maska först i främre maskbågen
och sedan en i bakre maskbågen på samma maska.
 Sticka så att du har 2 maskor kvar till markören.
 Öka en maska på samma sätt som tidigare i nästa maska. sticka 1m.
 Flytta markören och öka 1m på samma sätt i första maskan efter markören.
Sticka så att du har 2 maskor kvar till markören.
Öka en maska på samma sätt som tidigare i nästa maska. sticka 1m.
Upprepa dessa 2 varv ytterligare 6 ggr.
Du ska ha totalt 52 m.
Sticka ett varv rätt.
 har kommit lite snö i natt

 i dag var vi många i kyrkan
som det ska vara på 1 advent

 bästa lilla Signe tänder ljuset

och Emelie övervakar det hela

Anders läste texten

 och Emelie predikade







 så var en fin gudstjänst avklarad
och vi går till Församlingshemmet 
Sigrid o Maj
så söta små "gummor"

där det blev fika

 och småprat




många lotter blev sålda
men vi hade ingen tur
den här gången

 när man varit i kyrkan och kommer hem
är det lite bråttom med maten liksom
då gäller det att ha nått som bara ska värmas

 två tår klara
i morgon kommer nästa lucka med några fler varv
och en strumpa till Soppkökets gäster

 en varm macka blev det på kvällskvisten

 så var tröjan klar

jag stickade samman hålet under ärmen
jag fick inte  till det med stygn

 Jag är så nöjd och stolt över min nya tröja
som blev invigd i dag när vi var till kyrkan


2 kommentarer:

Ellinor sa...

Tröjan är helt makalöst vacker,stor applåd till dig👏👏👏Gott nytt år till dig med kram

Anna sa...

Bra idé med hyllorna, det måste jag göra nåt liknande för jag har massa saker på mitt hörn av bordet.

Tröjan, så snygg!